Video player inladen ...

Unizo: "Veel regels om consument te beschermen, nauwelijks regels voor eerlijke verhouding tussen bedrijven"

Unizo pleit voor regelgeving die leveranciers van supermarkten beschermt, want in de strijd om steeds lagere prijzen komen die leveranciers onder steeds hogere druk te staan. "Er is heel wat regelgeving om de consument te beschermen, maar er is weinig of geen regelgeving voor een eerlijke verhouding tussen bedrijven zijn", zegt Unizo-topman Danny Van Assche in "De markt".

Uit de supermarktenquête van Test-Aankoop blijkt dat Colruyt voor het tiende jaar op rij de goedkoopste supermarktenketen van het land is. Colruyt voelt evenwel de hete adem van de Nederlandse concurrentie: als er een Albert Heijn in de buurt is, laat Colruyt zijn prijzen extra zakken.

Unizo-topman Danny Van Assche vindt het jammer dat de consumentenorganisatie in dit jaarlijkse onderzoek zo focust op de laagste prijs. "Uiteindelijk zit daar een heel mechanisme achter dat niet goed is voor de toeleveranciers van supermarkten. De druk van de supermarkten om zo goedkoop mogelijk te leveren is enorm groot", stelt Van Assche vast.

Veel Belgische bedrijven hangen volledig aan een touwtje bij de distributeurs.

UNIZO-topman Danny Van Assche

"Dit doet pijn en zorgt ervoor dat veel Belgische bedrijven minder rendabel kunnen zijn en volledig aan een touwtje hangen bij de distributeurs", de supermarktketens dus. Van Assche vreest dat producenten op termijn gaan inboeten op kwaliteit en diversiteit. Slechtere en minder producten dus.

Ter verdediging stelt Simon November van Test-Aankoop dat de supermarktenquête alleen iets zegt over de prijs en niet over de kwaliteit van de supermarkten. "Meestal focussen wij op de beste producten en de beste koop. De supermarktenquête is hierop een uitzondering."

De consument weet zelf niet wat een eerlijke prijs is.

Simon November (Test-Aankoop)

Tegelijk voert November aan dat de consument niet schuldig is aan wat Van Assche "the race to the bottom" noemt. "De consument weet zelf niet wat een eerlijke prijs is. Hoeveel een biefstuk in de winkel moet kosten om de boer een rendabel bestaan te geven, weet de consument niet."

Machteloos

In Colruyt-winkels lagen begin dit jaar een poosje geen Nestlé-producten. Colruyt wilde lagere prijzen, maar het grote Nestlé gaf niet toe. Kleinere producenten kunnen niet zo’n hoog spel spelen, zegt Danny Van Assche. "Zij staan nog veel machtelozer en moeten de prijs nemen die de supermarkt wil betalen."

Zo zijn er verhalen over wurgcontracten. "Daarom pleit Unizo samen met andere organisaties voor eerlijkere verhoudingen tussen bedrijven", supermarkten en (voedsel)producenten. "Er is heel wat regelgeving om de consument te beschermen, maar er is weinig of geen regelgeving voor een eerlijke verhouding tussen bedrijven zijn", betreurt Van Assche. Hij ziet hier wel al heel wat rond bewegen op Europees vlak en in België.

Van Assche ziet ook een positief voorbeeld in Frankrijk. "Daar is regelgeving die bepaalt dat er een minimale marge gehanteerd moet worden zodat toeleveranciers toch nog kunnen overleven." Daarover is Simon November het eens. "Ik denk dat geen enkele consument erbij gebaat is dat boeren niet rondkomen. Hij wil gerust een correcte prijs betalen. Alleen: wat is die correcte prijs? En we mogen niet vergeten dat de supermarkt alle macht in handen heeft naar hun producenten toe."