James Arthur Photography

Lynk & Co wil nog steeds produceren in Gent

Alain Visser, CEO van het Chinese automerk Lynk & Co, wil nog steeds in de Gentse Volvo-fabriek auto's bouwen. Van die variant van de Volvo XC40 rijden er in China al zowat 80.000 op de baan. Vanaf 2020 zouden er ook in België van de band rollen, maar dat is niet mogelijk omdat de XC40 zelf te goed verkoopt.

Lynk & Co zou daarom ook een tweede Europese fabriek moeten aanspreken, maar dat is niet vanzelfsprekend. Toch wil Visser nog steeds in Europa produceren. "Voor eender welk merk is productie op de plaats waar je verkoopt hetgeen je verkiest", klinkt het. "De deur voor Gent staat nog steeds open."

Woensdag viel in de Zweedse hoofdkwartieren van Volvo de verrassende beslissing dat de auto voorlopig niet in Gent zou worden gebouwd. In vakbondskringen klonk de vraag of het uitstel niet tot afstel zou leiden, met mogelijk banenverlies. Maar dat lijkt voorbarig.

De beslissing viel volgens Visser door een samenloop van omstandigheden. Zo is de verkoop van de XC40 gestegen, waardoor het beschikbare productievolume voor Lynk & Co in Gent lager ligt dan wat in Europa gepland is. "We schatten het verkoopvolume in Europa per jaar op 150.000 à 200.000 auto's", zegt Visser.

Na een jaar lijkt de productie in China wel kwalitatief hoogstaand, waardoor ook wordt bekeken om de productie volledig daar te realiseren. Maar tot nader order is productie in de Gentse vestiging niet geannuleerd, enkel uitgesteld. Dat hoeft niet noodzakelijk tot banenverlies te leiden.

Bij Volvo wordt bekeken hoe de productie van Lynk & Co-auto's alsnog gecombineerd zou kunnen worden met het succes van de XC40. Het bedrijf bekijkt ook hoe er in samenspraak met andere Europese Volvo-vestigingen een nieuw evenwicht gevonden kan worden in afwachting van een definitieve start van de productie van Lynk & Co.