Moeten we blij zijn met Black Friday? "Elk jaar zijn er valse kortingen"

Black Friday, het Amerikaanse koopjesfenomeen dat vandaag ook ons land in de ban heeft, is niet voor iedereen een even groot feest. "Kleine bedrijven vallen uit de boot", zegt KBC-econoom Tom Simonts. En ook de consument is soms de dupe. "Elk jaar ontvangen wij getuigenissen van consumenten die op deze manier valse kortingen hebben vastgesteld", zegt Simon November van Test-Aankoop.

Koopjesgekte, zo kan je Black Friday wel omschrijven. Het Amerikaanse fenomeen waarbij winkels kortstondig grote kortingen aanbieden komt nu ook overgewaaid naar Europa. Misschien werd ook uw mailbox deze ochtend gebombardeerd met advertenties om u warm te maken.

Maar Black Friday is niet voor iedereen een even groot feest. "Als je kijkt naar de grote spelers, is de winst inderdaad lager. Dat wordt wel gecompenseerd door grotere volumes", zegt econoom van KBC Tom Simonts in "De ochtend" op Radio 1. "Maar niet iedereen kan dat aan. Kleinere spelers hebben die volumes niet. Zij vallen door dit hele systeem uit de boot."

Online

Ook wie niet even sterk staat online, heeft het lastig om de klant te verleiden. "De nieuwe online spelers kunnen wel nog hun groei realiseren en de klant aantrekken. Daar zijn dan weer de klassieke retailers, de grote supermarkten, de verliezers", legt Simonts uit. Vooral de Amerikaanse online sterkhouders profiteren vandaag: "De waarde gaat naar de Amazons, de bol.coms de Coolblues en voor een stuk de Walmarts en niet meer naar de klassieke Europese bedrijven", aldus de econoom.

Oorlog

De klant aantrekken, daar gaat het allemaal om. En daarbij gaat het hard tegen hard, want er staat veel op het spel. "De komende vijf dagen, vanaf nu tot Cyber Monday (maandag 26 november, red.), genereert 20 procent van de volledige omzet van de retail in de Verenigde Staten", zegt Simonts. "Het gaat om een slag om de consument, die gemiddeld 500 dollar uitgeeft de komende vijf dagen. Dan moet je mee zijn én met voorraden blijven zitten. Het is gewoon een oorlog." 

Winkels kunnen niet anders dan meegaan in de trend. De muziek speelt, en iedereen moet dansen. 

Tom Simonts, econoom bij KBC

Valse kortingen

Van die "oorlog" is ook de consument soms de dupe. "Ze worden via e-mail en andere kanalen benaderd. Dan is het makkelijk om de klant te verblinden met de grootste kortingen. Of die dan allemaal even correct zijn, dat is lang niet zeker", zegt Simonts. 

Ook bij Test-Aankoop verwachten ze dat er vandaag tientallen klachten binnenrollen over "valse kortingen". Soms geven winkel een valse "normale" prijs weer, waardoor de korting groter lijkt, legt woordvoerder Simon November uit. De regels zijn daar vrij soepel, want Black Friday geldt niet als een officiële soldenperiode.

Soms geven winkel een valse "normale" prijs weer, waardoor de korting groter lijkt

Simon November, Test-Aankoop

De "normale" prijs of "referentieprijs" moet ergens in het afgelopen jaar voor 30 dagen op het product gestaan hebben. Een jeansbroek die eerst honderd euro kostte, maar nu al gezakt is tot 80 euro, kan zo weer geafficheerd worden met die honderd euro als "normale" prijs. Zo lijkt het alsof er meer van de eerdere prijs afgaat dan werkelijk het geval is. 

"Vergelijk, vergelijk, vergelijk"

Test-Aankoop raadt de consumenten dan ook aan om vooral veel prijzen te vergelijken. "Neem foto’s van zaken die je in de winkel ziet voor Black Friday, vooral dan de prijs op het etiket, en ga dan terug om te zien of je echt een deal kan doen. Weet dat het tegen Kerstmis met één of andere promotie weer goedkoper kan zijn en dat de solden er ook aan komen", zegt de woordvoerder.

Wie op voorhand geen kijkje ging nemen, kan al zeker extra aandacht hebben voor het etiket: "Aarzel niet om onder het prijsetiket te kijken - als er een is - om te controleren of eronder nog een oude prijs wordt weergegeven. En als je merkt dat de prijs op het nieuwe etiket hoger is dan op dat eronder, vraag de verkoper dan om de laagste prijs toe te passen", aldus November. 

Daarna nog bedenkingen? Dan kan je altijd een klacht indienen bij Test-Aankoop.

Herbekijk hieronder het interview met Tom Simonts in "De ochtend" op Radio 1: 

Video player inladen ...