Video player inladen ...

Geen aparte verzekering meer voor elektrische fietsen

Wie zich een elektrische fiets, elektrische rolstoel of monowheel aanschaft, hoeft binnenkort geen aansprakelijkheidsverzekering meer af te sluiten. De ministerraad heeft daarover een wetsontwerp goedgekeurd. De bestuurders van die lichte voertuigen zullen ook als zwakke weggebruiker gezien worden.

Steeds meer mensen gebruiken elektrische fietsen en zogenoemde speed pedelecs als alternatief voor de auto. Door hun lage snelheid is het impactrisico bij ongevallen beperkt, zegt minister van consumentenzaken Kris Peeters (CD&V).  Daarom stelt hij hen vrij van een aansprakelijkheidsverzekering. Ook voor andere lichte elektrische voertuigen zoals elektrische rolstoelen, monowheels en fietsen met een garageknop, is zo’n verzekering niet meer nodig. De bestuurders van al deze lichte voertuigen, zullen bovendien als zwakke weggebruiker worden beschouwd.

Nu moet je in principe een aansprakelijkheidsverzekering hebben voor elk voertuig dat zich autonoom kan voortbewegen. Maar dat zorgt voor absurde situaties, zegt Peeters. “Zo moet je voor elektrische rolstoelen of voor fietsen met een elektrische garageknop – een functie die helpt om met de fiets aan de hand een helling op te gaan –, dezelfde verzekering afsluiten als voor een auto.  Ook elektrische fietsen die zich kunnen voortbewegen zonder dat de gebruiker moet bijtrappen, moeten verzekerd worden om conform te zijn met de wet.”

Door de wet aan te passen, komt er een einde aan die situaties. Peeters wil ook blijven inzetten op de promotie van licht elektrische vervoersmiddelen. “Die vervoersmiddelen kunnen ook bijdragen aan het verkleinen van de files en het verminderen van de luchtvervuiling,” zegt hij.

Bromfietsen van klasse A worden wél aan de verzekeringsplicht onderwerpen. Ondanks hun beperkte snelheid, is de impact bij ongevallen groter als gevolg van hun grotere gewicht.