De foto is een archieffoto ter illustratie. AFP or licensors

"Cruiseschip is extreem vervuilende energiecentrale die aanmeert middenin de stad"

Een cruiseschip op een azuurblauwe zee mag dan een idyllisch beeld lijken, het blijkt bijzonder vervuilend te zijn. Een uitspraak van een rechtbank in Marseille heeft dat vandaag in de aandacht gebracht.  

Een rechtbank in Marseille veroordeelt de kapitein van een cruiseschip vanmorgen tot een boete van 100.000 euro wegens luchtvervuiling. Een primeur in Frankrijk. En ook "een belangrijk signaal naar de rederijen dat ze zich aan de regels moeten houden". Dat zegt William Todts, directeur van de ngo Transport & Environment, die ijvert voor duurzaam transport, in "De wereld vandaag" op Radio 1.  

"Cruiseschepen -maar natuurlijk niet alléén cruiseschepen, álle schepen- zijn heel vervuilend omdat ze op een heel vuile vorm van brandstof rondvaren", zegt Todts. Dat is lange tijd eerder onbelicht gebleven, omdat de focus altijd lag op vervuilende auto's en vrachtwagens. "In de scheepvaart is er wat achterstand."

Een cruiseschip is op zich niet vervuilender dan een containerschip. "Maar het probleem is dat er op een cruiseschip heel veel mensen zitten, die die stoffen inademen. Bovendien meren die schepen ook aan dicht bij het centrum van de stad. Daar worden misschien maatregelen genomen tegen auto’s, maar ineens meert dan zo’n extreem vervuilende energiecentrale aan in het midden van de stad."

Er zijn weliswaar normen waaraan de schepen zich moeten houden. "Cruiseschepen mogen maximaal 1,5 procent zwavel in hun brandstof hebben. Bij een gewoon schip is dat 3,5 procent. Ook op zee zijn er trouwens lage-emissiezones voor zwavel in het leven geroepen. Dat is het geval in de Noordzee en de Baltische Zee, maar niet in de Middellandse Zee." 

Vuile brandstof is een pák goedkoper

Vaart een schip van de ene naar de andere zone, dan dient de kapitein over te schakelen op een andere brandstoftank. Maar dat gebeurt niet altijd, want de vuile brandstof is goedkoper. "Een pák goedkoper", verduidelijkt Todts. "Overschakelen naar de propere brandstof kan betekenen dat je twee keer zoveel betaalt." 

Het cruiseschip in Marseille werd betrapt met veel te veel zwavel in de brandstof. Dat de kapitein dat niet zou hebben geweten, "lijkt me zeer onwaarschijnlijk", zegt Todts. Hij zegt dat er al meer en meer controles zijn, maar dat er ook nog altijd veel overtredingen zijn.

"Daarom is het goed nieuws dat er in Marseille een stevige boete is gegeven aan de kapitein en aan de rederij. Dat is een goed signaal naar de rederijen dat ze zich aan de regels moeten houden". Nóg belangrijker is het, dat er vanaf 2020 een nieuwe regelgeving komt op mondiaal niveau. Vanaf dan mag er maximaal 0,5 procent zwavel in de brandstof van schepen zitten.