Video player inladen ...

General Motors sluit acht fabrieken en schrapt duizenden banen

General Motors gaat tegen eind volgend jaar acht autofabrieken sluiten: vier in de Verenigde Staten, één in Canada en drie buiten Noord-Amerika. Dat heeft de autobouwer net aangekondigd. Hierdoor zullen meer dan 14.000 medewerkers hun job verliezen.

Een grote klap voor de Amerikaanse autoindustrie: de grootste autoconstructeur van Amerika gaat tegen het einde van volgend jaar maar liefst vijf autofabrieken sluiten in Noord-Amerika en drie daarbuiten. Op dit moment werken er wereldwijd nog 180.000 mensen voor GM.

Bijna over de kop

Door de herstructurering wil General Motors 6 miljard dollar besparen en meer inzetten op elektrische en zelfrijdende auto's. In de fabrieken die gesloten worden, worden oudere modellen gebouwd, die eind volgend jaar uit productie worden genomen.

Door de grote kredietcrisis van 2008 ging General Motors bijna over de kop. Met de hulp van de Amerikaanse overheid, kon de grootste autobouwer toch nog de kop boven water houden.

Nu wordt het bedrijf, dat auto's bouwt onder merknamen als Chevrolet, Buick, Cadillac en GMC, geconfronteerd met de afgenomen vraag naar traditionele modellen, terwijl de vraag naar trucks, suv's en crossovers is toegenomen. Want ondanks de groeiende vraag naar elektrische auto's blijven Amerikanen nog altijd grote auto's kopen.

General Motors was ook jarenlang in België actief, met de Opel-fabriek in Antwerpen. Daar rolde einde 2010 de laatste auto van de band. Vorig jaar heeft General Motors het merk Opel verkocht aan het Franse PSA, het bedrijf achter Peugeot en Citroën.

President Donald Trump is niet blij met de grote reorganisatie. Hij liet weten druk op GM uit te oefenen om toch banen te behouden in de fabrieken die de deuren zouden sluiten.

"Dit komt hard aan"

"Dit komt zeer hard aan, zeker in een tijd waarin er constant wordt gezegd dat de economie op volle toeren draait", zegt VRT NWS-correspondent Björn Soenens in "De wereld vandaag" op Radio 1. "Al is dit geen verrassing. De autosector zoekt continu nieuwe mogelijkheden om efficiënter te werken."

"Sinds de komst van Trump zijn er nog nooit zoveel fabrieksbanen verdwenen", zegt Soenens nog. Al tonen de cijfers wel een dalende werkloosheid. "Maar dat komt omdat er veel "service-jobs" bijkomen, jobs die veel minder verdienen."

AUDIO: Herbeluister hier het gesprek met Björn Soenens in "De wereld vandaag".

VIDEO: Björn Soenens in New York: "De autosector is vaak als een kanarie in de koolmijn"

Video player inladen ...