AFP or licensors

Zijn de Belgische chauffeurs zo "eigenaardig" als Louis Tobback beweert?

“Het aandeel van de verkeersboetes van de Belgen in Frankrijk is buiten alle proportie. Wij zijn een eigenaardig volkje.” Het waren woorden van Louis Tobback vanmorgen in "De ochtend" op Radio 1. “Zoek dat maar eens uit”, voegde de burgemeester van Leuven er aan toe. We hebben dat gedaan, met de hulp van mobiliteitsorganisatie VAB.

“Belgen zijn inderdaad de meest geflitste buitenlanders in Frankrijk. 17% van de boetes voor buitenlanders gaan er naar Belgen. We worden wel op de voet gevolgd door de Spanjaarden en de Duitsers”, zegt Joni Junes van VAB  in “De wereld vandaag” op Radio 1.

Buurlanden Spanje en Duitsland hebben veel meer inwoners, het lijkt vanzelfsprekend dat ze meer boetes in Frankrijk kunnen krijgen dan Belgen. Maar zo evident is het niet, stelt Joni Junes. “Voor België is Frankrijk een absoluut doorvoerland. Het is het vakantieland nummer één. En we hebben een groot grensgebied. Tussen Wallonië en Frankrijk is er bijzonder veel grensverkeer.”

Snelheidsbeleid in Frankrijk is veel strenger

Belgen zijn onbetwist veelplegers als het om verkeersovertredingen in Frankrijk gaat. Maar de “buiten proportie’ van Louis Tobback gaat voor Joni Junes wat te ver. Er zijn immers veel verklaringen, waarvan sommigen zelfs om begrip vragen.

“Het snelheidsbeleid in Frankrijk is veel strenger dan bij ons. Er wordt meer gecontroleerd op snelheid. Bij ons wordt meer door de vingers gezien omdat we vaak een mix hebben van wegen met verschillende functies. Een unieke situatie, die veel minder in het buitenland voorkomt. Daar correspondeert het wegbeeld duidelijker met de verwachte maximumsnelheid."

“De correctiemarge van de snelheidsmeettoestellen die de politie toepast is in Frankrijk ook kleiner. Bij ons is het 7 km/u, in Frankrijk is het maar 5 km/u. We zien duidelijk dat Belgen deze tolerantiemarge meenemen naar Frankrijk. Onze automobilisten speculeren op die marge en onderschatten daardoor te vaak hun snelheid. In Frankrijk wordt het dan helemaal spelen met vuur.”

Niet slechter dan de Duitsers

In de voorbije augustusmaand haalden Belgen een record aantal verkeersboetes in Frankrijk met een stijging van 36% tegenover 2017. “Maar dat heeft dan weer te maken met het vernieuwde snelheidsbeleid in Frankrijk, vooral op gewestwegen”, aldus Joni Junes. “Waarschijnlijk is er een gebrek aan informatie voor Belgen. Verkeersborden waren nog niet allemaal duidelijk, en de gps is vaak niet aangepast.”

Hoe zit het ter vergelijking in Nederland? Een land met maar twee buurlanden, België en Duitsland. Joni Junes: “46% van de snelheidsboetes gaat naar Duitsers, 27% naar Belgen. We doen het verhoudingsgewijs waarschijnlijk niet beter dan de Duitsers, maar ook niet slechter.”

Of het nu aan de strengheid van Frankrijk ligt of aan de rijstijl van de Belgen, Frankrijk is voor Belgische chauffeurs duidelijk een gevarenland als het om boetes gaat. VAB berekende dat in de zomer van 2017 zomaar even 73% van de verkeersboetes voor Belgen uit Frankrijk kwamen. Gevolgd door 11% uit Duitsland en 9% uit Nederland. In 81% van de Franse boetes ging het om overdreven snelheid. De Belgische autobestuurder is zeker een beetje “eigenaardig” zoals burgemeester Tobback beweert. Maar het heeft ook wel iets te maken de geduchte “sévérité” van de Fransen.