Video player inladen ...

Laadpaalklevers en laadpaalmollen: de grote gesel van elektrische autobestuurders

In Nederland willen energiebedrijven en verenigingen van elektrische autobestuurders boetes voor laadpaalklevers, bestuurders die te lang aan laadpalen blijven staan. “Ook bij ons zijn ze er meer en meer”, zegt Alex De Swaef van openchargepoint.be “Maar nog erger zijn de laadpaalmollen.”

Laadpaalklevers zijn elektrische autobestuurders die hun wagen onnodig lang aan de laadpaal laten hangen. Samen met enkele energiebedrijven stelt de Nederlandse Vereniging Elektrische Rijders voor om een boetesysteem te ontwikkelen. Energiebedrijf Nuon stelde vast dat slechts 20% van de tijd dat een gemiddelde laadpaal bezet is, er ook effectief wordt opgeladen.

Alex De Swaef van de vereniging Open Chargepoint Belgium ziet de laadpaalklevers ook in België opduiken. “Het komt duidelijk meer en meer voor. Het gaat om mensen die weinig respect vertonen voor anderen. Iedereen kan toch wel ergens een pauze vinden om even je wagen te verplaatsen. Er zijn ook  een aantal mogelijkheden die je digitaal, met een kort bericht op de hoogte houden als je wagen geladen is.”

Laadpaalmollen zijn nog erger

“Het probleem stelt zich niet enkel bij bedrijven”, vertelt De Swaef in “De wereld vandaag” op Radio 1. “Het komt ook voor in stedelijke omgeving waar weinig parkeerplaatsen zijn. Je ziet het op dit moment bij gemeenten waarvan besturen goede bedoelingen hebben. Ze hebben er voor gezorgd dat er tijdens het laden niet moet betaald worden om te parkeren. Helaas laten te veel chauffeurs hun elektrische wagen op die plaatsen gewoon staan. Vooral in de kustgemeenten, waar het soms een hels gedoe is om een parkeerplaats te vinden, zie je dat laadpalen veel langer dan nodig bezet worden gehouden.”

“Laadpaalmollen zijn nog een erger soort. Ze gebruiken de plaatsen met laadpalen als permante parkeerplaats die ze zich gewoon toe-eigenen. Laadpaalmollen ondergraven het hele marktmodel van de laadpalen. Het gaat trouwens niet enkel om elektrische rijders, ook andere auto’s bezetten soms langdurig laadplaatsen. Voor laadpaalmollen is dringend een nieuw sleepbeleid nodig, want tot vandaag kunnen deze wagens niet weggesleept worden.”

Rotatiesystemen en rotatie-penalisatie

Open Chargepoint Belgium verenigt laadpuntexploitanten die een kwalitatieve en toegankelijke oplaadinfrastructuur in België willen ontwikkelen. Maar tot dusver hoort een boetesysteem daar niet bij. Alex De Swaef: “In boetes geloven we niet. Vooral omdat het moeilijk waarneembaar is. Voor een parkeerwachter is het moeilijk om te oordelen of een wagen geladen is. Sommige laadpalen hebben al verklikkers, ledlampjes die groen worden als de wagen is geladen. Interessanter wordt het rotatie-penalisatiesysteem van bepaalde bedrijven. Als je langer blijft staan dan de laadtijd en wagen verbonden houdt met de laadpaal, moet je extra betalen.”

“Maar kantoren en bedrijven zullen onvermijdelijk werk moeten maken van rotatiesystemen voor personeel met elektrische wagens. Dit zal ernstige inspanningen vergen, naast natuurlijk voldoende parkeerplaatsen en laadpalen.”

Herbeluister hier het gesprek in "De wereld vandaag"