AFP or licensors

Veiligheidsexperts : "Toestel Lion Air had nooit de lucht mogen ingaan"

De Indonesische Commissie voor Transportveiligheid heeft een voorlopig rapport klaar over de vliegtuigcrash van eind vorige maand. De conclusie is vernietigend: "Dit toestel was niet in staat om te vliegen."

Bij de crash eind oktober kwamen alle 189 inzittenden om.  Eerder al was bekend geraakt dat de Boeing 737 MAX 8 de dag voor de ramp al met ernstige problemen kampte. "Toen al was het toestel beter niet doorgevlogen", zei het hoofd van de commissie. "Lion Air moet zijn veiligheidsmaatregelen versterken". 

Het toestel stortte neer in de Javazee, 13 minuten na het opstijgen in Jakarta.  Al van bij het begin hadden de piloten moeite om de controle te behouden. Dat kwam door problemen met het automatische vluchtcontrolesysteem.

Dat systeem moet vermijden dat de neus van het vliegtuig te plots omhoog wordt getrokken. Maar het kan de neus ook fel naar beneden duwen. Mogelijk hebben de sensoren van het verongelukte toestel verkeerde informatie  gegeven.

Veilig toestel?

Of het door Boeing geïnstalleerde automatische veiligheidssysteem zélf mee verantwoordelijk is voor de crash kunnen de Indonesische onderzoekers nog niet zeggen. "Daarvoor is het te vroeg".  Boeing zelf blijft alleszins formeel.  "Dit toestel doet dagelijks honderden bestemmingen wereldwijd aan en is net zo veilig als alle andere vliegtuigen".  Boeing denkt aan een fout van de piloten. 

Het gecrashte toestel had in wel vier van de voorgaande vluchten al problemen gehad, zo blijkt nog uit het onderzoeksrapport. Lion Air zal in elk geval zijn veiligheidscultuur moeten verbeteren. Onderhoudsdocumenten moeten beter ingevuld worden en de piloten moeten getraind worden om beter met noodsituaties om te gaan.

AP