Bedrijven weigeren steeds vaker snelle elektrische fiets in leaseplan: "Risico’s zijn te groot"

Veel bedrijven nemen de snelle elektrische fiets - de zogenoemde speedpedelecs - niet op in hun leaseplan. Dat blijkt uit een rondvraag van VRT NWS. Werkgevers vinden de fietsen die tot 45 kilometer per uur kunnen rijden vaak een te groot risico. En daar zijn verschillende oorzaken voor.

Veel bedrijven halen de speedpedelec, de snelle elektrische fiets die snelheden tot 45 kilometer uur haalt, uit het leaseplan. De risico's zijn te groot klinkt het. Wanneer je een fiets least, huur je voor een bepaalde periode een fiets en betaal je een vast bedrag per maand aan de werkgever.

"De risico's zijn te groot"

Bij HR-bedrijf Acerta bevestigen ze de trend. "Wanneer een werknemer een ongeval heeft met een snelle elektrische fiets, dan zijn ze langer arbeidsongeschikt", vertelt Dirk Wijns van HR-bedrijf Acerta. "En dan zijn er nog een hoop kosten: er moet vervanging komen en de premie voor de ongevallenverzekering kan stijgen. Dit is een oprechte bezorgdheid van bedrijven."

Als je een ongeval hebt met een snelle elektrische fiets zit je langer thuis

Dirk Wijns, HR-bedrijf Acerta

"Daar bovenop komt ook nog de hogere woon-werkvergoeding", vertelt Wijns. "Wie op zo'n 40 kilometer van zijn werk woont, en alle dagen met de auto komt, krijgt een vast bedrag van zo'n 40 euro per maand. Wie alle dagen met de fiets komt, en dat kan met zo'n speedpedelec, krijgt al gauw 330 euro. Het is voor bedrijven niet het doorslaggevende argument, maar het speelt wel mee in hun overweging om een snelle elektrische fiets niet beschikbaar te maken voor hun werknemers", besluit Wijns.

"Wij hebben ook getwijfeld, maar een cursus was voor ons de ideale oplossing"

De VRT is één van de vele bedrijven waar werknemers een elektrische fiets kunnen leasen. Momenteel leasen 220 werknemers een elektrische fiets, een kwart daarvan heeft een speedpedelec. "We hebben een grondige afweging gemaakt of we speedpedelecs zouden opnemen in het leaseplan", vertelt mobiliteitscoördinator Elien Raport. "Maar de vraag naar die fietsen was echt groot. Daarom hebben we beslist speedpedelecs wél aan te bieden. Maar met een duidelijke voorwaarde: wie met zo'n snelle elektrische fiets wil rijden, moet verplicht een cursus volgen. Mensen onderschatten de snelheid en de impact van zo'n fiets. Die ervaring kunnen ze nu op doen via die cursus."

(lees verder onder video)

Video player inladen ...

Steeds meer elektrische bedrijfsfietsen

Exacte cijfers over het aantal elektrische bedrijfsfietsen in Vlaanderen zijn er niet. Maar leasingbedrijven zien het aantal razendsnel stijgen. Volgens leasingbedrijf B2Bike zouden er momenteel tussen de 20- en 30duizend leasingfietsen rondrijden. Het overgrote deel zijn gewone elektrische fietsen, daarvan is de snelheid beperkt tot 25 kilometer per uur. Een klein deel zijn speedpedelecs.

Het zou zonde zijn om fietsen enkel mogelijk te maken voor wie niet verder dan 15 kilometer van het werk woont.  

Johan De Mulder, leasingbedrijf B2Bike

Elektrische fietsen zijn vooral succesvol bij grote bedrijven, zeker bij bedrijven in de haven van Antwerpen. Daar woont iedereen per definitie redelijk ver van het werk" vertelt Johan De Mulder van het fietsleasingbedrijf B2Bike. "Het zou zonde zijn om aan die werknemers geen speedpelecs aan te bieden. Want dan beperk je het aantal mensen dat met de fiets naar het werk kan komen. Enkel wie op zo'n 15 kilometer van het werk woont, zal dan fietsen."

Ook steeds meer ontevreden fietsers omdat ze moeten bijdragen voor het onderhoud

Het aantal bedrijfsfietsen stijgt en daardoor hebben de fietsenhandelaars de handen vol met de verkoop, administratrie én het onderhoud van al die geleasede fietsen. Maar ze krijgen ook te maken met ontevreden fietsers, omdat die regelmatig een deel van het onderhoud van een snelle elektrische fiets zelf moet betalen.

Met de bedrijfswagen moet je enkel naar de carwash, maar een fiets vraagt meer onderhoud.

Timothy Chamizo, fietshandelaar

"Sommigen fietsen tot 100 kilometer per dag", vertelt fietshandelaar Timothy Chamizo. "Als je elke werkdag fietst, is dat een serieuze afstand per maand. De kettingen en tandwielen verslijten dan veel sneller. Het verschil met een bedrijfswagen is groot. Daarvoor moet je qua onderhoud niets doen, enkel af en toe eens naar de carwash gaan.  Doordat je vaker onderdelen moet vervangen, volstaat het jaarlijkse onderhoudsbudget voor een speedpedelec meestal niet. Het is vaak een vast bedrag van ongeveer 100 euro en dat is te weinig. Mensen met een elektrische leasefiets moeten dus zelf een deel betalen en daar zijn niet altijd op voorbereid."

Een flexibel onderhoudsbudget kan een oplossing zijn. Dat voorziet een bepaald bedrag in plaats van een vast aantal onderhoudsbeurten. Je fiets zelf goed onderhouden, kan de kosten natuurlijk ook drukken. 

Bekijk hier de reportage uit het Journaal:

Video player inladen ...