foto Peter Hilz (C)

Autogebruik daalt voor het eerst in vier jaar: "Mensen zijn de files beu"

Het autogebruik in ons land is voor het eerst in vier jaar gedaald. Dat blijkt uit een studie van de federale overheidsdienst Mobiliteit. Het wagenpark blijft dan wel groeien, maar het aantal gereden kilometers per auto gaat erop achteruit. "De autopiek is waarschijnlijk bereikt."

In 2017 reden we met z'n allen 84,1 miljard kilometer met personenwagens. Dat is een lichte daling van 0,2 procent tegenover een jaar eerder. Toch opmerkelijk, want op 2014 na, steeg het aantal gereden kilometer het voorbije decennium elk jaar.

De daling is des te opmerkelijker omdat het aantal personenwagens wel met 1,2 procent is gestegen. Ook het gemiddeld aantal afgelegde kilometers per auto is gedaald tot 14.770 km.

Volgens professor en mobiliteitsexpert Dirk Lauwers (UA, UGent) lijken de cijfers erop te wijzen dat de piek in het autogebruik bereikt is. "Dat heeft voor een groot deel te maken met het feit dat mensen de files beu zijn. Ze hebben minder appetijt om in de auto te stappen."

Volgens Lauwers zoeken mensen almaar vaker alternatieven op. "Er komen meer deelsystemen voor fietsen en auto's. En e-bikes en fietssnelwegen geven de mogelijkheid om meer op lange afstand te gaan fietsen."

Tegenbeweging: de salariswagens

Toch had de dalende trend nog veel sterker kunnen zijn, want Lauwers merkt een opvallende tegenbeweging op bij de salariswagens. "Mensen met een bedrijfswagen leggen nog altijd veel grotere afstanden af."

"Ook het aantal bedrijfswagens neemt nog toe", zegt Lauwers. "Het systeem, dat door de overheid in stand wordt gehouden, wordt nog populairder. Dus de daling in het autogebruik is dus eerder 'ondanks' het overheidsbeleid."

Lauwers vindt het bovendien jammer dat het nu de files zijn die het mobiliteitsgedrag sturen. "Het zou veel beter zijn dat de overheid op een positieve manier die regie in handen zou nemen. Bijvoorbeeld door het invoeren van rekeningrijden en veel meer kansen te geven aan openbaar vervoer. En door de ruimtelijke ordening aan te pakken: bedrijven en ziekenhuizen mogen minder de kans krijgen om zich in te planten op plekken waar je alleen met de auto kunt komen."

Benzine in opmars

Nog een opmerkelijke ommekeer: de voorbije 30 jaar groeide het aandeel van de dieselwagens ver voorbij dat van de benzinewagens. Maar door de strengere milieunormen en hogere dieselprijzen is die trend de laatste jaren gekeerd. Het aandeel benzinewagens is nu weer gestaag aan het aangroeien.

Het aantal kilometers dat afgelegd is door aardgasvoertuigen en elektrische wagens is sterk gestegen, maar blijft marginaal. Amper 0,1 procent van het totale gereden kilometers komt op conto van zulke 'groenere' wagens.

Bekijk hier het item uit het Journaal van 13 uur

Video player inladen ...