Merkel mist start G20: Duits regeringsvliegtuig defect (en dat is niet de eerste keer)

De Duitse bondskanselier Angela Merkel zal de start van de G20-top in Buenos Aires aan zich voorbij moeten laten gaan: ze geraakt er niet. De Konrad Adenauer, het Duitse regeringsvliegtuig raakte niet verder dan luchthaven van Keulen-Bonn, waar het een noodlanding moest maken. En dat is niet voor het eerst.

Boven Nederland werd besloten om een noodlanding te maken op de luchthaven van Keulen-Bonn. Zowat alle technologie aan boord was uitgevallen, er was bvb geen communicatie meer mogelijk met de grond of met de controletorens. In de luchtvaartsector wordt zoiets aanzien als een zeer gevaarlijke situatie. Kwaad opzet wordt trouwens uitgesloten.

Merkel had achteraf heel veel lof voor de crew. Een fameuze streep door de rekening van Merkel. Zij moet nu met legervliegtuig naar Madrid en dan met een lijnvlucht vanuit Madrid naar Buenos Aires. 

De Konrad Adenauer heeft vaker problemen

Het is niet voor het eerste dat er problemen zijn met het toestel: je zou de gebruikers bijna moeten aanraden een dubbel ticket te boeken, als alternatief.

President Steinmeier overleefde in de Konrad Adenauer een klapband bij het opstijgen en ook vorige week zat de president nog vast, omdat het toestel dienst weigerde. Ook minister van financiën Scholz moest vorig jaar halsoverkop een lijnvlucht op wegens grote problemen. 

Pünktlich en gründlich? Infrastructuur rammelt.

Het hapert op infrastructuurvlak op veel domeinen bij onze oosterburen en dat begint ook de politiek op de zenuwen te werken. Vorige week nog zei minister Peter Altmaier dat hij niet meer met zijn buitenlandse collega's durft te bellen als hij in de auto zit, uit schaamte, omdat het netwerk zo vaak wegvalt. De Duitse GSM-dekking is ondermaats en op vlak van mobiel en vast internet scoort Duitsland slechter dan Peru.

Vorige week verscheen ook een vernietigend rapport over de spoorwegen. In Duitsland rijdt 80 procent van de hogesnelheidstreinen met defecten rond en rijdt amper een trein op tijd.

En ook op de weg is het soms kommer en kwel: heel wat snelwegen zijn als gatenkaas. Er zijn bruggen die al jaren dicht zijn voor zwaar verkeer omdat ze dreigen in te storten, zoals de Rijnbrug ten noorden van Keulen. En dan hebben we het nog niet over de schoolgebouwen gehad.

Duitsland heeft jarenlang amper geïnvesteerd in infrastructuur en dat zie je.

Video player inladen ...