Video player inladen ...

Hoge dieselprijzen doen Brusselse chauffeurs stookolie tanken, wat illegaal is

De hoge dieselprijzen lokken niet alleen protest uit, sommige chauffeurs omzeilen ze op illegale manier. Ze tanken stookolie. De taksen op mazout of rode diesel, die voor het verwarmen van huizen dient, liggen namelijk veel lager dan die op de witte diesel, die voor auto's en vrachtwagens bestemd is. 

De Brusselse nieuwssite BRUZZ ontdekte dat er tankstations zijn die stookolie of mazout gewoon promoten aan de pomp. Die rode diesel is nochtans expliciet verboden voor auto's of vrachtwagens. Toch bieden tankstations de huisbrandolie openlijk aan en knijpen een oogje dicht voor de tientallen bestuurders die illegaal bij hen komen tanken, zo kon onze journaalploeg vaststellen. 

Beide stoffen verschillen nauwelijks. Het prijsverschil wordt vooral verklaard door accijnzen. Aan de pomp die onze journaalploeg bezocht, kost stookolie bijna 93 cent. Dat is ruim een halve euro goedkoper dan de gewone diesel. Voor een grote vrachtwagen die makkelijk 500 liter kan tanken, levert één tankbeurt al meteen 250 euro ontdoken taksen op. 

De tankstations bieden de stookolie aan, maar leggen de verantwoordelijkheid bij de klant. "Als u stookolie tankt, is dat uw verantwoordelijkheid", krijgt onze journaalploeg te horen. Wie betrapt wordt bij een politie- of douanecontrole, riskeert een boete van 500 euro tot 1.250 euro. Grote fraudeurs moeten voor de rechtbank komen en riskeren een boete tot 5.000 euro. De rode diesel laat een rode kleur achter in de tank van de auto of vrachtwagen en is dus makkelijk op te sporen.