Afbraak onteigende huizen in Diepenbeek gestart voor sneltram

In Diepenbeek is gestart met de afbraak van de drie huizen die onteigend waren voor de aanleg van de sneltram. Maar dat wil niet meteen zeggen dat nu alle lichten op groen staan voor de sneltram.

De huizen - twee in de Stationsstraat, één in de Molenstraat - moesten inderdaad wel op termijn weg om plaats te maken voor de sneltram. De huizen waren al een tijdlang onteigend en vallen onder de verantwoordelijkheid van Infrabel. Maar dat ze nu al afgebroken worden, heeft eigenlijk een heel andere reden, zegt Frédéric Petit van Infrabel: "We zijn al gestart met de afbraak omwille van de veiligheid, want er was een krakersprobleem in één van de huizen. Het past tegelijk ook onder de mogelijke toekomstige afschaffing van de overwegen in Diepenbeek." Het gaat enkel om de onteigende huizen in Diepenbeek, niet om die in Bilzen. 

2024?

Minister van mobiliteit Ben Weyts maakte enkele weken geleden nog bekend dat Vlaanderen 12 miljoen euro uittrekt voor andere onteigeningen. Rond 2020 moeten alle gronden voor de aanleg van de sneltram verworven zijn en in 2024 zou de tram dan moeten rijden. Maar het is nog altijd onduidelijk of Infrabel de aanpassing van de overwegen in Diepenbeek en Bilzen wil betalen. En er is meer: in Hasselt wil toekomstig burgemeester Steven Vandeput het traject nog wijzigen. En in Maastricht moet de Raad van State zich nog uitspreken over de bezwaren die daar zijn ingediend.