© Stefaan Van Hul

30 nieuwe trajecten voor "supertrucks"

Binnenkort komen er in Vlaanderen 30 wegtrajecten bij die geschikt zijn voor supertrucks, dat zijn Langere en Zwaardere Vrachtwagens (LZV's). Die vrachtwagens hebben een groter laadvermogen dan gewone trucks en kunnen de helft meer vervoeren. Zo zijn er minder ritten nodig, wat beter is voor het milieu, de verkeersveiligheid én de drukte in het verkeer.

In Vlaanderen komen er 30 nieuwe trajecten bij voor de zogenoemde supertrucks, dat zijn Langere en Zwaardere Vrachtwagens (LZV's) die een grotere lading kunnen vervoeren. In twee supertrucks kunnen evenveel goederen als in 3 gewone vrachtwagens. De grotere laadcapaciteit zorgt voor minder ritten, wat beter is voor het milieu, minder drukke wegen en minder ongevallen.

Niet elke weg is geschikt voor dat type vrachtwagen. Na twee proefprojecten heeft de transportsector nu samen met de overheid de routes bepaald. "Het zijn aantrekkingstrajecten, die het basisnetwerk verbinden met de autosnelwegen, wegen binnen de havengebieden en heel specifieke bestemmingen, zoals opslagplaatsen of logistieke hubs naar industrieterreinen", zegt Veva Daniels van het Agentschap Wegen en Verkeer. 

74 trajecten aangevraagd, 30 goedgekeurd

47 Transportbedrijven dienden 74 trajectaanvragen in. Medewerkers van het Agentschap Wegen en Verkeer hebben elk traject grondig bekeken en hebben er uiteindelijk 30 groen licht gegeven. In tegenstelling tot het eerste proefproject zijn de trajecten niet meer voorbehouden voor één transporteur. Eenmaal goedgekeurd, mag elke transporteur een bepaald traject gebruiken, mits zijn vrachtwagens en chauffeurs aan de juiste voorwaarden voldoen. 

Strikte regels

Zo mag het transport niet door een zone 30 rijden, mogen er niet te veel zwakke weggebruikers het traject gebruiken en mag de supertruck niet passeren langs moeilijke kruispunten of niet-aangepaste rotondes. 

Ook het soort lading is beperkt. Zo mogen er geen gevaarlijke stoffen en geen levende dieren vervoerd worden. De tanks mogen ook niet groter zijn dan 1000 liter. 

De trucks moeten ook een speciale keuring krijgen voor ze de weg op mogen en de chauffeurs een aangepaste rijopleiding. De vrachtwagens hebben ook een aangepast remsysteem.