© VRT - Geert Van Hoeymissen

Elke euro voor de VRT levert 2,5 euro op voor de economie

De VRT levert een belangrijke economische return. Dat blijkt uit een studie van de VUB en de KU Leuven, in opdracht van de openbare omroep. "De VRT heeft niet alleen een maatschappelijke, maar ook een economische meerwaarde."

De VRT kreeg in 2016 een dotatie van 267 miljoen euro van de Vlaamse overheid. Het nieuwe onderzoek toont aan dat elke euro die de overheid in de openbare omroep investeert veel meer opbrengt: de totale economische impact van de VRT is 670 miljoen euro. Elke geïnvesteerde euro levert dus 2,5 euro op voor de economie.

"Dat komt omdat we heel wat producties laten produceren door de mediasector, dus door partijen buiten de VRT, en die creëren op zich ook weer een economische waarde", zegt gedelegeerd bestuurder Paul Lembrechts.  "Omgekeerd wil dat ook zeggen dat als je verder zou besparen op de dotatie van de VRT, dat je dan voor elke euro besparing ook 2,5 euro uit de economie haalt."

Hefboom voor innovatie

Het onderzoek toont ook aan dat de VRT met innovatieprojecten haar rol als hefboom voor innovatie vervult. Vorig jaar voerde ze 13 onderzoeksprojecten uit in samenwerking met onder meer Vlaamse en internationale mediapartners en universiteiten. Daarnaast is er VRT Sandbox, de interne VRT-afdeling die samen met start-ups en kmo’s werkt rond media-innovatie.  Op die manier kunnen bedrijven nieuwe producten en diensten demonstreren en uittesten. "Deze samenwerking heeft succes", zegt Lembrechts. "De partners van Sandbox hebben tussen 2015 en 2017 voor 19,7 miljoen euro nieuw kapitaal opgehaald."

Omgekeerd wil dat ook zeggen dat als je verder zou besparen op de dotatie van de VRT, dat je dan voor elke euro besparing ook 2,5 euro uit de economie haalt

Paul Lembrechts, gedelegeerd bestuurder VRT

Reclamemarkt

De studie maakt duidelijk dat de VRT ook een motor is voor de Vlaamse productiesector, bijvoorbeeld voor kwaliteitsfictie, kinderfictie en documentaires. "Door samen de productiekwaliteit te verhogen, vindt de Vlaamse fictie de weg naar de internationale markt. Denk aan reeksen als Tabula rasa of Salamander", zegt Lembrechts. "Op die manier komen extra middelen naar Vlaanderen, die op hun beurt opnieuw in de productiesector geïnvesteerd worden.”

Opvallend is ook dat de VRT een cruciale rol blijkt te spelen op de radioreclamemarkt. Er bestaat voor de VRT een plafond voor inkomsten uit radioreclame. De VRT overschreed tot voor kort dat plafond, maar die inkomsten mocht de omroep niet houden. De onderzoekers hebben nu onderzocht wat er zou gebeuren als de publieke omroep zich voortdurend aan die reclamebeperking zou houden. "Zowel een beperking van de reclamezendtijd als een prijsdaling heeft een nefast effect op de groei van de reclamemarkt", zegt onderzoeker Dirk Wauters van de KU Leuven. "Daar lijden alle omroepen onder, ook de commerciële radiozenders als Qmusic en Joe. Dat betekent dus verlies voor het hele radio-ecosysteem."