Maak van elk kind een digitaal intelligent kind: DQ is dé skill voor toekomstige generaties

Cyberpesten, schermverslavingen, fake news... Op de digitale speelplaats gaat het er niet altijd netjes aan toe. Daarom: "digitale intelligentie" is dé skill voor toekomstige generaties.

opinie
Frederik De Bosschere
Frederik De Bosschere laat voor vrtnws.be tweewekelijks zijn licht schijnen over verrassingen of tegenslagen in de wondere wereld van de digitale technologie.

Wat spoken zoon- of dochterlief uit nadat je de iPad hebt ontgrendeld? Wat steken je pubers uit op Snapchat en waarom zijn hun streaks heilig? Hoe is je kind in godsnaam een ster geworden op musical.ly? En nu jij eindelijk Minecraft begrijpt, zagen je tieners om dansjes in Fortnite en leven ze in livestreams. Kinderen opvoeden, het is er niet eenvoudiger op geworden. 

Kinderen kennen als geen ander hun weg op de technologische snelweg, maar hoe veilig is die? Zelfs voor volwassenen is de digitale wereld best complex geworden. Yin met een constante dreiging van yang. Bij elk digitaal Jedi-manoeuvre loert de dark side om de hoek. 

Ik heb het vaak over de impact van technologie. Op onze wereld in de breedste zin, en op ons persoonlijke leven in het bijzonder. Telkens kom ik tot eenzelfde conclusie: bereiden we toekomstige generaties wel voldoende voor op zo’n technologische tsunami?

Bereiden we toekomstige generaties wel voldoende voor op de technologische tsunami?

Naast het IQ en het EQ ook het DQ

Wanneer die vraag resoneert bij mensen uit ons onderwijs, en die daarop vragen “hoe dan?", moet ik het actieplan schuldig blijven. Ik ben bezig met technologie, maar ken niks van pedagogie, laat staan van leerplannen. En ook: de uitdaging lijkt overdonderend groot, dus waar te beginnen?

Gelukkig komt het World Economic Forum met de redding: we moeten timmeren aan ons DQ, dat naast ons IQ en EQ komt te staan. Digitale intelligentie dus. Een rijbewijs voor de digi-strade, een zwembrevet om te surfen.

Kinderen met een hoog DQ beschikken over een set aan skills die leest als een manifest. Ze zijn zich bewust van hun digitale identiteit en hoe die zich verhoudt tot hun analoge leven. Ze tonen empathie voor andere diginauten. Ze weten wat cyberpesten is en hoe je daarmee omgaat. Ze zijn zich bewust van hun schermtijd en wat een gezonde dosis is. Ze beheersen de basics rond veiligheid en privacy. Ze beseffen dat digitale avonturen ook sporen achterlaten in de echte wereld. En de laatste DQ-peiler is nog zo’n klepper: kritisch denken, en het vermogen om qua informatie en conversatie het kaf van het koren te scheiden.

Tijd om op de kar te springen

Stuk voor stuk belangrijke vaardigheden. Voor kinderen en eigenlijk voor iedereen. Conscience leerde z’n volk lezen, maar met het DQ krijgen we er eindelijk ook de broodnodige digitale geletterdheid bij.

Tijd voor België om mee op die kar te springen. Terwijl we er met veel moeite de onderwijshervorming van gisteren doorduwen: hier ligt het leerplan van morgen. 

Wie doet er iets mee?

VRT NWS wil op vrtnws.be een bijdrage leveren aan het maatschappelijk debat over actuele thema’s. Omdat we het belangrijk vinden om verschillende stemmen en meningen te horen publiceren we regelmatig opinieteksten. Elke auteur schrijft in eigen naam of in die van zijn vereniging. Zij zijn verantwoordelijk voor de inhoud van de tekst. Wilt u graag zelf een opiniestuk publiceren, contacteer dan VRT NWS via moderator@vrt.be.