Chauffeurs van De Lijn krijgen meer dan 2.000 complimenten

In september startte De Lijn een nieuwe campagne, voor meer hoffelijkheid op het openbaar vervoer. Die moedigde reizigers én chauffeurs aan om vriendelijker te zijn tegen elkaar. Vandaag stelt De Lijn de resultaten voor. Ruim één op de drie complimenten over de chauffeurs gaat over goede service. 

De Lijn is blij met de resultaten van de hoffelijkheidscampagne. Vorig jaar telde de vervoersmaatschappij bijna 2.800 incidenten die getuigden van weinig respect, dat waren er gemiddeld zeven per dag. Het ging vooral om beledigingen, verbale agressie en pesterijen tegenover chauffeurs en andere reizigers. 

Daarom ging De Lijn op zoek naar een manier om wederzijds respect op het openbaar vervoer te stimuleren. "Een compliment geven is het beste tegengif voor de verzuring in de samenleving", zegt Roger Kesteloot, directeur-generaal van De Lijn. "De chauffeurs vinden het geweldig om complimenten te ontvangen, zo voelen ze zich meer gewaardeerd."

Ruim één op de drie van die complimenten gaat over de service, zoals bijvoorbeeld de rijstijl van de chauffeur in kwestie.  Eén op de vijf gaat dan weer over veiligheid en opvallend, 2 procent van de complimenten gaat over contact, reizigers die een relatie met één van de chauffuers wel zien zitten. 

Op de kusttram en op lijn 640 in de provincie Antwerpen werden de meeste complimenten gegeven.