©Jesse Willems

Het Zesde Metaal haalt inspiratie uit topstukken van KMSKA voor nieuwe liedjes

Het Zesde Metaal heeft een ep met nieuwe liedjes klaar: "Meesters". Voor de songs liet de band zich inspireren door zes topstukken uit de collectie van het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten in Antwerpen. Begin volgend jaar zijn er ook twee concerten gepland in het museum zelf dat momenteel gerenoveerd wordt. 

Het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten in Antwerpen is al bijna zeven jaar gesloten voor renovatie en dat blijft nog even zo. De heropening wordt ten vroegste eind 2021, begin 2022 verwacht. Begin vorig jaar zijn er door het museum 20 Artists in Residence aangesteld. Hun opdracht was duidelijk: laat je inspireren door het museum, zijn verzameling, zijn gebouw of zijn werken. 

Het Zesde Metaal (de band rond Wannes Cappelle, onder meer bekend van "Ploegsteert" en "Naar de wuppe") is een van die 20 Artists in Residence. Zij komen nu als eerste Artist in Residence naar buiten met werk dat rechtstreeks geïnspireerd is door de werken van het KMSKA.  

De groep zag de vraag als een grote eer omdat het museum een groot en belangrijk instituut is en omdat ze de wisselwerking tussen muziek en beeldende kunst erg interessant vinden. "En de timing kwam voor ons ook perfect", legt Wannes Cappelle uit in een gesprek met VRT NWS.  "Tussen twee albums ("Calais" was net uit, nvdr) willen wij altijd graag iets anders doen, een keer niet moeten denken aan een publiek, maar gewoon volledig vrij je zin kunnen doen. Het is wel leuk als daar plots iemand staat met een vraag. Je denkt dan: we gaan dit proberen te doen op een eigenzinnige manier en we zien wel waar we uitkomen. Het is heel boeiend om dan even in zo'n trip te stappen en wie weet: wat levert het op om naar een volgende plaat te schrijven?" 

Zes topstukken: van een vis in een "verzip" tot de Heilige Maria Magdalena

Tekstschrijvers Wannes Cappelle en Robin Aerts gingen dus op zoek naar verhalen in de collectie. Die vonden ze in zes topstukken. "We hebben gezocht naar de werken die ons ofwel beeldmatig erg aanspraken ofwel werken waar er een verhaal aan vasthangt, hetzij over de schilder, hetzij over het werk. We hebben daar ook een grote variatie in proberen te steken. Er zit bijvoorbeeld een stilleven in van Clara Peeters (1594-1657), we vonden het wel leuk dat er een vrouw bij was. We hebben verschillende kanten proberen te zoeken van hoe je een schilderij naar een lied vertaalt." 

""Vis in verzip" is de titel geworden van het lied bij het werk "Stilleven met vis" van Clara Peeters", legt Cappelle uit. "Je ziet een vis in een vergiet en dat is een heel krachtig beeld, want voor een vis is dat niet the place-to-be (lacht). Die vis is echt ten dode opgeschreven. We hebben daar lang over nagedacht en kwamen dan uiteindelijk in de buurt van een Pol van Ostaijen-achtig gedicht: weinig woorden, maar heel erg op de klank, de alliteratie geschreven. Verzip is West-Vlaams voor vergiet, een verzijp is een oud-Vlaams woord. Zo is dat een heel muzikaal gedichtje worden, waarvoor Tom Pintens met een muzikaal idee afgekomen is. Samen is dat een heel maffe sfeer geworden, echt geen song die je solo op gitaar kunt brengen. Een stilleven in muziek." 

(lees verder onder het werk) 

Image courtesy of LUKAS - ART IN FLANDERS vzw

Het lied "Verheven" is gebaseerd op het werk "Heilige Maria Magdalena" van Quinten Massijs. "In dit nummer spelen we heel spaarzaam, alleen het hoogst nodige. Het past ook helemaal bij dat werk. De figuur van Maria Magdalena is heel eenvoudig, hier zagen we de schoonheid in de eenvoud in en dat is muzikaal ook wel zo vertaald."

(lees verder onder het beeld) 

Image courtesy of LUKAS - ART IN FLANDERS vzw

Bekijk hieronder de video waarin Het Zesde Metaal het nummer "Verheven" speelt op de museumwerf.  

(lees verder onder de video)

Video player inladen ...

Het tragische en vooral korte leven van Rik Wouters en zijn werk "Zelfportret met zwarte ooglap" (zie hieronder, lees verder onder het beeld) vormen dan weer de basis voor "Nie lijk oes".  

Reproductiefonds

Twee concerten op werf van KMSKA

De groep werkte aan de songs tijdens de soundchecks van hun theatertournee dit voorjaar. Het concept "meesters" hebben ze opengetrokken door er nog vier instrumentale liedjes aan toe te voegen op basis van werk van anonieme kunstenaars. 

Het Zesde Metaal is voor dit project als groep ook uit zijn comfortzone getreden, legt Cappelle uit.  "Robin en ik zijn met zijn tweeën gaan schrijven. We zijn teruggekomen met een song op gitaar. Aan de band hebben we enkel de tekst en het schilderij gegeven en zij zijn daar mee aan de slag gegaan. We hebben op een hele andere manier muziek gemaakt dan we normaal doen. Dat heeft een nieuwe dynamiek aangeboord die we zeker verder willen verkennen."

Ook de hoes en het begeleidende boekje vormen een kunstwerkje op zich. "Het is een plaat waarbij de hoes een kader is, waar de luisteraar zelf kan kiezen welk kunstwerk die dag de hoes is", legt Robin Aerts van Het Zesde Metaal uit. "Het is een variabele hoes. Het idee was: kunstwerken uit hun kader halen, de luisteraar mag zelf de kunstwerken terug in een kader steken." Daarnaast zit er ook achtergrondinformatie over de kunstwerken bij, inzichten in het schrijfproces en de liedjesteksten.  

Begin volgend jaar, op vrijdag 11 en zaterdag 12 januari, speelt Het Zesde Metaal ook twee concerten op de werf van het KMSKA, waarbij de schilderijen geprojecteerd worden. Dan komt ook de ep uit.