"Levend koraal" is de kleur van het jaar terwijl het echte koraal verbleekt

Het bedrijf voor kleurcoderingen Pantone heeft "Levend koraal" uitgeroepen tot kleur van het jaar 2019. "Levend koraal" is een rozerode tint, en volgens Pantone "omarmt die ons met warmte en voeding om troost en opgewektheid te bieden in onze voortdurend veranderende omgeving". Bij de keuze heeft ook bezorgdheid over het milieu meegespeeld, nu de koraalriffen wereldwijd verbleken.

Vorig jaar was de kleur van het jaar voor Pantone het eerder sombere "Ultra Violet", dit jaar is het het eerder optimistische "Living Coral", Pantone 16-1546 zoals het officiële nummer luidt. 

Volgens Pantone Color Institute zoeken we momenteel "authentieke ervaringen die ons onderdompelen, en die verbinding en intimiteit mogelijk maken, als reactie op de aanvallen van de digitale technologie en de sociale media die zich meer en meer nestelen in ons dagelijk leven". En "Living Coral" past daarbij volgens het instituut, omdat het "luchtige activiteiten verwelkomt en aanmoedigt, en ons verlangen naar speelse expressie belichaamt". 

Milieu

Volgens Laurie Pressman, de vicevoorzitter van het instituut was de belangrijkste invloed dit jaar het milieu. "Vooraan in ons hoofd zat de adembenemende schoonheid die we zien in de natuur, en hoe belangrijk het is om het milieu te beschermen... Denk aan koraalriffen, ze bieden bescherming en voedsel aan het mariene leven, en wij kijken toe hoe ze verdwijnen", zo zei Pressman aan het magazine "Quartz".

Koraalriffen worden wereldwijd sterk bedreigd door de opwarming van de aarde, vervuiling, verwoestende visserijmethoden en andere factoren. 

Geen voorspelling of voorschrift

In tegenstelling met wat vaak gedacht wordt, is de kleur van het jaar geen voorspelling of voorschrift voor het volgend jaar, maar een momentopname van wat er leeft op dit ogenblik.

Het Pantone Color Institute bekijkt daarvoor de amusementsindustrie, films die in productie zijn, kunsttentoonsltelling en nieuwe kunstenaars, mode, design, populaire vakantiebestemmingen en ook nieuwe trends in lifestyle, "playstiles" en de socio-economische omstandigheden. De rozerode kleur was in 2018 te vinden op de catwalk, bij meubels, interieurs van huizen, de promotie van bedrijven, websites en technologische gadgets.

Bekijk de aankondiging van de kleur van 2019 op de website van Pantone.