1 op 5 brieven komt met vertraging aan, dat blijkt uit een test van "De inspecteur"

Het programma "De inspecteur" op Radio 2 verstuurde zondag 100 brieven vanuit 15 locaties. 81 brieven zaten dinsdag in de bus. Nochtans streeft Bpost ernaar om 93% van alle brieven de volgende werkdag af te leveren.  

"Bij "De inspecteur" kregen we de laatste maanden veel klachten over trage post en verdwenen post", vertelt inspecteur Sven Pichal. "Daarom besloten we met de redactie een experiment op te starten. En de resultaten zijn echt wel opvallend, zowel in positieve als negatieve zin."

"Goede cijfers maar het kan altijd beter"

Zondag werden 100 brieven verstuurd vanuit 15 locaties naar 7 adressen in Vlaanderen en Brussel.  "Bpost streeft ernaar om 93% van de brieven de volgende werkdag af te leveren en 95% binnen de 2 dagen", verduidelijkt Barbara Van Speybroeck, woordvoerster bij Bpost.

Volgens Bpost zouden er dus dinsdag, de volgende werkdag, 93 brieven in de bus moeten zitten. Dat bleek niet het geval. De redactie van "De inspecteur" kreeg maar 81 brieven in de bus. Twee werkdagen later, zaten er nog eens 17 brieven in de bus. Dat brengt het totaal op 98 brieven. Eén brief zat pas na 3 dagen in de bus. Eén brief is verdwenen.  

  • na 1 werkdag: 81 brieven
  • na 2 werkdagen: 98 brieven
  • na 3 werkdagen: 99 brieven  

"Als je kijkt naar het resultaat van deze kleine steekproef, dan is 98% van de brieven in 2 werkdagen bezorgd. Daarmee zijn we koploper in Europa. Maar het kan natuurlijk altijd beter", aldus Van Speybroeck.

98% van de brieven is in 2 werkdagen bezorgd. Daarmee zijn we koploper in Europa.

Barbara Van Speybroeck, woordvoerster Bpost

Bpost is dus tevreden met de cijfers. Maar 1 brief ging tijdens dit experiment verloren. "We versturen jaarlijks zo'n 8,1 miljoen brieven", reageert Van Speybroeck. "Er zijn veel brieven waar niets fout mee gaat. Nu is er 1 brief verloren gegaan maar dit is een kleine steekproef. Een brief gaat trouwens niet zomaar verloren, maar het kan natuurlijk wel. Soms is er een fout adres of is de enveloppe verscheurd. Maar het kan ook met het personeel te maken hebben."

"Eindejaarsdrukte begint steeds vroeger"

Het feit dat er 17 brieven pas na 2 werkdagen werden afgeleverd heeft volgens Bpost ook te maken met de eindejaarsdrukte. "Dat speelt nu al een rol", aldus Van Speybroeck. "Tijdens cyber monday, dat was 26 november, hadden we 60% meer pakjes. En die grote hoop pakjes heeft een invloed. Die verwerk je niet op dezelfde manier als een brief."

Maar ondanks de toenemende drukte, lijkt het erop dat er voor het eerst een daling is van het aantal klachten. Ombudsvrouw van de postsector Katelijne Exelmans: "Vorig jaar hebben we in 6.000 dossiers bemiddeld. Tot dan bleef het aantal klachten stijgen. Voor de brievenpost is er dit jaar nu een daling."

De redactie van 'De Inspecteur' stopte puzzelstukjes in de 100 brieven. Het resultaat van hun experiment ziet u in onderstaande video.

Video player inladen ...

Het programma "de Markt" heeft de ombudsvrouw van de postsector, Katelijne Exelmans te gast over het onderzoek van "De inspecteur".

"de Markt" is zaterdag om 12u35 op Eén.