WHO: “Verkeersongelukken zijn de grootste doodsoorzaak bij jongeren wereldwijd”

Verkeersongelukken vormen de grootste doodsoorzaak bij kinderen en jongeren wereldwijd, dat blijkt uit nieuwe cijfers van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO). Volgens het rapport heeft Afrika het grootste aantal verkeersdoden. De organisatie wil tegen 2020 het aantal verkeersdoden wereldwijd halveren. 

Zo’n 1.35 miljoen mensen komen elk jaar om in het verkeer. Bij kinderen en jongeren van 5 tot 29 jaar vormen verkeersongelukken de belangrijkste doodsoorzaak. Zo zouden er meer jongeren sterven door verkeersongelukken dan door aids, tuberculose of ziektes gerelateerd aan diarree. Ook zie je dat meer dan de helft van alle verkeersdoden bij de kwetsbare weggebruikers vallen, met name bij voetgangers, fietsers en motorrijders.

Verkeersdoden Afrika bijna 3 keer hoger dan in Europa

Meer dan 90 procent van de verkeersdoden wereldwijd komen in lage- en middeninkomenslanden voor. Terwijl er in deze landen maar 60 procent van alle voertuigen rondrijden. 

In het WHO-rapport staat dat met 26,6 sterfgevallen per 100.000 mensen het cijfer van verkeersdoden in Afrika bijna driemaal zo groot is als in Europa, dat wereldwijd het laagste is. Als een van de oorzaken geeft het rapport aan dat er in bijna de helft van de 54 Afrikaanse landen geen snelheidsbeperkingen gelden en er geen wetten bestaan in verband met snelheidsbeperkingen.

Factoren die de kans op een ongeluk in het verkeer doen toenemen zijn onder meer rijden onder invloed, te snel rijden, slechte infrastructuur van de wegen en onveilige voertuigen, schrijft het rapport verder.

Sterftecijfer is gestabiliseerd

Maar ondanks een toename van het aantal sterfgevallen in een aantal landen, heeft de WHO verklaard dat het wereldwijde sterftecijfer door verkeersongevallen de laatste jaren is gestabiliseerd.

Zo kon men in Europa, Noord- en Zuid-Amerika en het westelijke deel van de Stille Oceaan een daling vaststellen van het sterftecijfer voor verkeersongelukken.

Volgens de WHO is dit te wijten aan verhoogde veiligheidsinspanningen in landen met een middelhoog en hoog inkomen. Ze hebben onder meer geïnvesteerd in de ontwikkeling van een veiligere infrastructuur zoals de aanleg van fietsstroken en betere wetgeving inzake snelheidsovertredingen en veiligheidsgordels.

"Deze sterfgevallen zijn een onaanvaardbare prijs"

Verkeersdoden zijn te voorkomen, stelt het rapport. "Deze sterfgevallen zijn een onaanvaardbare prijs die we betalen voor mobiliteit", zei Tedros Adhanom Ghebreyesus, de directeur-generaal van de WHO. "Er is geen excuus om niet te handelen, dit is een probleem waarvoor bewezen is dat er oplossingen bestaan."

De WHO wil dat de landen actie ondernemen en vraagt om de verkeersveiligheid op een complete manier aan te pakken. “Dit vereist betrokkenheid van meerdere sectoren zoals transport, politie, gezondheid, en onderwijs." Wat er zou moeten gebeuren is onder andere een veiligere infrastructuur voorzien en het verbeteren van de zorg voor de slachtoffers. Het doel van de WHO is tegen 2020 het aantal verkeersdoden wereldwijd te halveren.