Foto's UGent

Wat is "grounded running" en wat zijn de voordelen tegenover klassiek lopen?

Bewegingswetenschappers van Universiteit Gent hebben samen met Japanse en Amerikaanse collega's onderzocht welke gevolgen grounded running - een trage vorm van lopen - heeft op ons lichaam tegenover gewoon lopen. Conclusie: de belasting op pezen en gewrichten ligt een pak lager. Dit kan handig zijn om weten als u met pakweg de Warmste Week ergens wil meelopen, maar nogal blessuregevoelig bent. 

Wat is het?

Grounded running is een trage vorm van lopen waarbij je minder hoog afstoot dan bij het klassieke lopen, en dus geen zogenoemde vluchtfase hebt, waarbij beide voeten van de grond zijn. Senne Bonnaerens van de vakgroep Bewegings- en Sportwetenschappen van UGent omschrijft het als volgt: "Het is lopen met een vlakkere loopstijl, zonder vluchtfase. Bij grounded running hou je altijd één voet op de grond." 

Toch wordt grounded running niet gecatalogeerd als wandelen, omdat de knie doorbuigt op het moment dat de voet contact maakt met de grond, een typisch kenmerk van een looppatroon. 

Is dit nieuw?

Het is geen nieuw fenomeen: mensen doen (en deden) het soms al spontaan. In de Portland Marathon van enkele jaren geleden is daar onderzoek naar gedaan: zo'n 16 procent van de recreatieve lopers deed het. "Het komt wellicht al heel lang voor, maar nu hebben we dit in detail onderzocht. Het is de eerste keer dat dit zo specifiek is gebeurd," vertelt Bonnaerens ons. 

In de marathon van Portland bleek 16 procent van de lopers spontaan aan grounded running te doen

UGent

Wat is het grote voordeel?

Samen met collega's uit Japan en de VS analyseerde Bonnaerens de gegevens van 30 jonge lopers: zij moesten eerst gewoon lopen met een snelheid van 7,5 km/u en daarna even snel, maar met de techniek van grounded running. 

De conclusie is duidelijk: de belasting op het "bewegingsstelsel" (de benen) daalt met 20 tot 35 procent. De impactbelasting zakt met 35 procent en de belasting op de spieren, pezen en gewrichten van de benen met 20 procent. Het onderzoek spitste zich toe op de benen: op bv. de onderrug is geen onderzoek gedaan. De belasting is ook algemeen uitgemeten, en niet specifiek per gewricht.    

"Het is zeker niet slecht"

Is dit de oplossing voor lopers met chronische blessures? Het zou zeker kunnen helpen, zegt Bonnaerens: "We hebben nog geen negatieve consequenties gevonden. Het is zeker niet slecht, want het gebeurt nu al spontaan bij mensen."  En het heeft nog een heel groot voordeel: het is makkelijk te doen, omdat overschakelen eenvoudig is. "Wij vermoeden dat het tot minder blessures leidt, maar we hebben dit nog niet specifiek onderzocht." 

Nu al kiezen lopers soms voor een zachtere ondergrond om de pezen en gewrichten een beetje te sparen, maar grounded running kan dus zeker ook helpen. Al moet je er wel het tragere tempo en de ietwat andere loopstijl bij nemen. Nog dit: de deelnemers bleken niet minder energie te verbruiken, integendeel: het energieverbruik lag 5 procent hoger, maar dat was wellicht enkel omdat ze het niet gewoon waren. 

UGent concludeert dat grounded running dezelfde gezondheidsvoordelen biedt als het gewone lopen, maar minder belasting meebrengt: "De belasting daalt aanzienlijk, maar de andere voordelen van lopen blijven behouden."  

Belasting daalt aanzienlijk, maar andere voordelen van lopen blijven behouden"