Jennifer Lawrence in "The hunger games: Mockingjay - part 2" uit 2015.

Films met vrouwen in de hoofdrol brengen meer geld op dan films met mannen in de hoofdrol

Films met vrouwen in de hoofdrol brengen wereldwijd meer geld in het laatje dan films met mannen in de hoofdrol. Dat blijkt uit een onderzoek dat door Time's Up op touw is gezet.

Wie veel geld aan een film wil verdienen, doet er goed aan een vrouw te kiezen om de hoofdrol te spelen. Dat toont een studie aan die het Creative Artists Agency (CAA) en het technologiebedrijf Shift7 in de VS hebben uitgevoerd op aansturen van Time's Up, de beweging die strijdt tegen discriminatie van vrouwen in de filmindustrie.

De 2 bedrijven namen 350 films onder de loep die tussen januari 2014 en december 2017 in de zalen kwamen. 105 van die films vermeldden als eerste een vrouw in de hoofdrollen, de overige 245 schoven een man naar voren.

Wat blijkt? Alle films met een vrouw in de hoofdrol brachten wereldwijd meer geld in het laatje dan films met een man in de hoofdrol. Dat was het geval bij "goedkopere" films, films met een gemiddeld productiebudget én absolute blockbusters.

100+ miljoen dollar

Het verschil is het grootste bij duurdere films. Films met een man in de hoofdrol en met een productiebudget tussen de 50 en de 100 miljoen euro brachten wereldwijd samen 243 miljoen dollar op. Films met een vrouw in de hoofdrol in die categorie brachten samen 318 miljoen dollar op.

Films met een productiebudget groter dan 100 miljoen dollar leveren een gelijkaardig plaatje op. In die categorie brachten films met een man in de hoofdrol samen 514 miljoen dollar op en films met een vrouw in de hoofdrol samen 586 miljoen dollar.

"Dit is een krachtig bewijs dat mensen iedereen op het scherm vertegenwoordigd willen zien", zegt Amy Pascal. Zij werkte aan de studie mee en is de voormalige voorzitter van Sony Pictures. "Beslissingsmakers in Hollywood mogen dit niet vergeten."

Bechdeltest

Dezelfde studie ging ook het commerciële succes na van films die de zogenoemde Bechdeltest haalden. Dat is een relatief eenvoudige graadmeter die nagaat of vrouwen in series en films in beeld met elkaar een gesprek hebben dat niet over mannen gaat.

Alle films die sinds 2012 wereldwijd meer dan een miljard dollar hebben opgebracht, haalden de Bechdeltest. Hoewel de lat vrij laag ligt om dat te doen, faalde toch 40 procent van de 350 films die CAA en Shift7 onder de loep namen.