Video player inladen...

Netflix op Oscarkoers met "Roma", de beste film van 2018

Gouden Leeuw in Venetië, drie Golden Globe-nominaties, frontrunner voor de Oscars. "Roma" van Alfonso Cuarón rijgt de superlatieven en prijzen aan mekaar. Volledig terecht: het zwartwit-relaas waarin de Mexicaanse topcineast zijn jeugd van zich af filmt, is een onvergetelijk meesterwerk. Vanaf vrijdag 14 december te zien op Netflix, dat zich op deze manier voorgoed doet gelden als een volwaardige filmstudio én -distributeur, met een heel pak Oscars in het vooruitzicht. Gelukkig zorgt Netflix er voor dat "Roma", in al z’n visuele grandeur, ook op groot scherm te zien is.

Al dik tien jaar geleden speelde Alfonso Cuarón met het idee om een film te maken over zijn jeugd in Mexico City. Over opgroeien in de gegoede wijk Roma, met een vader die steeds meer afwezig was, maar met veel liefde van enkele bijzondere vrouwen: zijn moeder, grootmoeder en huishoudster. Nu, op z’n 57ste, heeft Cuarón die autobiografische krachttoer gerealiseerd. Een intiem meesterwerk, in oogstrelende zwartwit-fotografie.

Magnum opus

Hoofdpersonage is Cleo, huishoudster in het gezin. Cleo is een vrouw van inheemse afkomst, heel integer vertolkt door nieuwkomer Yalitza Aparicio. Ze is voor de kinderen een emotioneel anker, zeker nadat het huwelijk van de ouders implodeert. Zoals Cuarón in interviews nu toegeeft, was die vrouw een tweede moeder voor hem.

“Roma” is een ode aan die stille kracht. Cleo moet bovendien tijdens de periode waarin de film zich afspeelt met pijnlijke persoonlijke problemen afrekenen. Dat gebeurt allemaal, heel subtiel, tegen de achtergrond van woelige tijden in Mexico City, met name het bloedbad van Corpus Christi in juni 1971, toen paramilitairen meer dan 100 protesterende studenten doodschoten. 

"Roma" is de zwaarste concurrent voor onze Oscar-inzending "Girl"

Dit is, zonder enige twijfel, de mooiste, meest aangrijpende cinema van dit filmjaar. Technisch briljant: in de langgerekte scènes, met opvallend weinig montage, bewijst Cuarón zich als een ware kunstenaar van het witte doek. Zijn meesterschap kan niet overschat worden. Want Cuarón heeft zijn magnus opus niet enkel zelf geschreven, geproduceerd en geregisseerd, hij stond ook in voor de fotografie én montage. Hij kan dus hoogstpersoonlijk zes keer genomineerd worden voor een Oscar, ook in de categorie Niet-Engelstalige film, want uiteraard is “Roma” voor Mexico dit jaar de Oscarinzending. Het is de zwaarste concurrent voor onze Oscarhoop “Girl” in die categorie.

Topregisseurs op Netflix

“Roma” ging in wereldpremière in september op het filmfestival van Venetië en won daar de Gouden Leeuw. Een opvallende bekroning, omdat het om een productie van Netflix gaat. In tegenstelling tot Cannes zijn ze in Venetië wel heel gastvrij voor Netflix-aanbod. Met de winst voor “Roma” zette Netflix zich voor eens en altijd op de kaart als belangrijke filmproducent.

Volgend jaar pakt Netflix uit met de nieuwe film van Martin Scorsese, met een budget van meer dan 150 miljoen dollar

Cuarón is niet de enige topregisseur die door de streaming-gigant met open armen wordt ontvangen, voor het realiseren van ambitieuze projecten die de traditionele studio’s te riskant vinden om te financieren. Eerder dit jaar pakte Netflix ook uit met “Annihilation” van Alex Garland en “The ballad of Buster Scruggs” van Joel en Ethan Coen. Volgend jaar wordt reikhalzend uitgekeken naar “The Irishman” van Martin Scorsese met Robert De Niro en Al Pacino in de hoofdrollen: in die productie heeft Netflix naar verluidt al meer dan 150 miljoen dollar gepompt.

Van klein naar groot scherm

Cinema-puristen vinden het—terecht—jammer dat zulke belangrijke films vooral op het kleine scherm een leven gaan leiden. Ik heb “Roma” op het grote scherm kunnen zien en daar komt de film inderdaad spectaculair tot zijn recht. Cuarón heeft zijn meesterwerk wel degelijk gerealiseerd met de visuele grandeur van een bioscoopfilm.

In heel wat markten komt de film nu toch, zij het bescheiden, in de bioscoop uit. Die strategie van Netflix valt zeker toe te juichen. Daar zit ook een opportunistische redenering achter, want in Amerika moét een film een bioscooprelease krijgen om kans te maken op Oscarnominaties. Hier in België is “Roma” deze week in welgeteld één cinema te zien: de Palace in hartje Brussel. Vanaf 26 december kan je ook gaan kijken in bioscopen in Leuven, Antwerpen, Brugge en Gent, later ook nog in andere steden. Dat is dus na de wereldwijde Netflix-release nu vrijdag 14 december.

De streaming-service zet zich dus niet enkel als producent stevig op de kaart, maar ook als distributeur. Dat betekent: te duchten concurrentie voor klassieke verdeelhuizen. Deze week komt in België ook “Shoplifters” uit, waarvoor de Japanse grootmeester Hirokazu Kore-Eda in mei de Gouden Palm won op het festival van Cannes. Die release wordt nu overschaduwd door alle aandacht voor “Roma”.

Doe uzelf een plezier en ga naar beide films kijken. Deze week is een ware hoogmis voor cinefielen. 

(kijk hieronder naar de trailer van "Shoplifters")

Video player inladen...