Video player inladen...

Startende leerkrachten na 3 maanden in de klas : "Soms zware momenten, maar steun van collega's is cruciaal" 

VRT NWS volgt sinds juni een aantal pas afgestudeerde leerkrachten op. Sommigen van hen hadden de eerste schooldag meteen werk, anderen zaten toen teleurgesteld thuis. Intussen zijn ze allemaal aan het werk. Hoe hebben ze die eerste maanden op school ervaren? 

Het echte leven in de klas is helemaal anders dan tijdens de stage , zeggen al onze leerkrachten. En allemaal hebben ze wel eens zware momenten. Maar de steun van collega’s en directie noemen ze dan cruciaal. Opvallend is dat velen van hen ook worden ingezet als zorg-juf of -meester. Toch  blijven de meesten dromen van een eigen klasje. 

Meester Liam: "Mijn collega’s hebben er mij op moeilijke momenten echt doorgesleurd "

Bij het begin van het schooljaar behoorde Liam tot de gelukkigen. Hij had een eigen klasje in het eerste leerjaar met 14 leerlingen in basisschool De Kiem in Wambeek . "Maar ik heb in het begin de kinderen echt overschat", vertelt hij. 

“Tijdens mijn stage in Zuid-Afrika gaf ik ook les aan een eerste leerjaar, maar dat was op het eind van het schooljaar, toen ze al veel dingen hadden geleerd. Hier moest ik er echt aan wennen dat de kinderen net uit de kleuterklas kwamen en bijvoorbeeld nog niet wisten hoe ze hun boekentas moesten inpakken of dat na het cijfer 6 het cijfer 7 kwam.” 

Voor Liam waren zijn eerste weken een harde confrontatie met 'het echte leven' zoals hij het noemt. Even ging hij er zelfs aan het twijfelen of dit wel de job was voor hem. Maar mijn collega’s hebben mij er door geholpen, zegt hij. 

Video player inladen...

Juf Lissette: "De confrontatie met zo’n grote diversiteit op school was voor mij een grote schok"

Ook Lissette had bij het begin van het schooljaar geluk. Ze kon in de Sint-Anna-basisschool in Aalst meteen bijna voltijds aan de slag voor een heel jaar als zorg-juf.  Ze geeft ook twee uurtjes peuter-turnen. Allemaal nieuwe opdrachten voor haar. 

Want in de opleiding kreeg ze wel wat theorie over bijvoorbeeld extra taalondersteuning voor kinderen,  maar in de praktijk is het toch wel zoeken, zegt ze. Ook omgaan met peuters is voor haar helemaal nieuw. "Maar gelukkig krijg ik veel steun van het zorgteam en de collega’s hier", vertelt ze, "en dat is voor mij erg belangrijk." 

Maar de grootste praktijkschok voor Lisette was de grote diversiteit van de kinderen hier op school. Daar was ik helemaal niet op voorbereid, vertelt Lissette.

Video player inladen...

Juf Rani: "Een eigen kleuterklasje, dat blijft mijn droom"

De start van Rani's carrière als schooljuf verliep moeilijker. De eerste schooldag had ze geen werk. De tweede schooldag mocht ze al een dagje inspringen voor een leerkracht die afwezig was, en de derde schooldag had ze een opdracht te pakken voor een maand.

Maar het werd pas helemaal goed toen ze een voltijdse job kreeg aangeboden voor een heel jaar in basisschool De Duizendpoot in Geraardsbergen.

In de voormiddag staat ze samen met juf Elke in het eerste leerjaar, het zogenaamde co-teaching. In de namiddag is ze zorg-juf in de tweede en derde kleuterklas en in het tweede leerjaar. "Op die manier heb ik een heel afwisselende job", zegt ze, "en ik leer ongelooflijk veel bij. Maar toch blijft een eigen kleuterklasje mijn grote droom."

Ook voor Rani was het echte werk in de klas helemaal anders dan de stages die ze in haar opleiding had gevolgd. Maar ze krijgt veel steun van haar collega’s en directie. "Ik kan bij hen mijn hart luchten en dat geeft een goed gevoel", zegt ze.

Video player inladen...

Juf Pauline: "Ik ben de extra juf op onze school"

Ook Pauline had bij het begin van het schooljaar geen werk. Maar de derde week van september kwam er goed nieuws. Via het nieuwe lerarenplatform voor beginnende leraren kon ze starten in de Vrije basisschool Sint-Vincentius in Gijzegem bij Aalst. 

Pauline, die kleuterleidster is, springt in voor de bewegingsjuf die op bijscholing is. Maar ze doet ook vervangingen in de lagere school en soms is ze zorg-juf en ondersteunt ze kinderen die het moeilijk hebben. 

"Op die manier doe ik veel verschillende ervaringen op", vertelt Pauline. "En dat is ideaal voor een startende leerkracht. En dankzij het lerarenplatform ben ik ook een heel jaar zeker van mijn loon, wat ook niet te versmaden is." 

Video player inladen...