Video player inladen ...

#SheIsEqual-campagne voor vrouwenrechten haalt 780 miljoen euro op en overtreft de verwachtingen

Volgens minister van Internationale Ontwikkeling Alexander De Croo heeft de campagne voor vrouwenrechten die hij mee op gang trok bijna de helft meer geld opgehaald dan verwacht. "Dat kan een verschil maken voor 30 miljoen meisjes en vrouwen", aldus de minister.

De campagne werd in juni in Brussel op gang getrokken en kreeg meteen de steun van België, Nederland, Luxemburg, Denemarken, Noorwegen, Canada en Duitsland, grote bedrijven zoals Accenture, Procter &Gamble, de ngo Global Citizen en de Bill & Melinda Gates Foundation, de organisatie van Microsoft-oprichter Bill Gates.

Er waren verschillende actieterreinen van onderwijs voor meisjes tot vrouwelijk ondernemerschap. België, Denemarken en Noorwegen werkten samen voor seksuele en reproductieve rechten en familieplannen. Ons land had daar 43 miljoen euro voor over.

In totaal mikte de campagne op 500 miljoen euro, maar dat zijn er nu 780 miljoen geworden, een pak meer dus. Een erg tevreden minister De Croo reageert als volgt: "Deze opbrengst overtreft mijn stoutste verwachtingen. Op deze manier kan #SheIsEqual voor meer dan dertig miljoen meisjes en vrouwen het verschil maken door hen bijvoorbeeld langer op de schoolbanken te laten zitten of simpelweg door hen toegang te geven tot voorbehoudsmiddelen zodat ze zelf kunnen beslissen wanneer ze moeder worden".

De hele campagne is een gevolg van de beslissing van de Amerikaanse president Donald Trump kort na zijn aantreden in januari 2017 om voor 535 miljoen euro internationale hulp aan 40 landen te schrappen. Die hulp was bedoeld voor organisaties die vrouwen helpen bij gezinsplanning en abortus. Het was een van de eerste maatregelen van president Trump die op die manier tegemoet wou komen aan de eisen van conservatieve en evangelische groepen in de VS.  De toenmalige Nederlandse minister van Ontwikkelingssamenwerking Lilliane Ploumen riep toen andere landen op om dat bedrag te compenseren en minister De Croo heeft zich daar meteen bij aangesloten.

Vorige week sloot de campagne met een groot concert in Johannesburg in Zuid-Afrika ter herdenking van de 100e verjaardag van ex-president Nelson Mandela. Daar kwamen niet enkel wereldsterren zoals Beyoncé op het podium, maar ook een erg enthousiast minister De Croo.

Meest gelezen