Video player inladen...

Vlaanderen plant grote inhaaloperatie voor tramnetwerk met "giga-investering"

Vlaanderen gaat tussen 2019 en 2023 het volledige tramnet in Vlaanderen grondig vernieuwen. Daarvoor is 295 miljoen euro uitgetrokken. Vlaanderen telt in totaal 331 kilometer tramsporen, in Antwerpen, Gent en aan de kust. 

Minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) heeft het over een "giga-investering". Twee externe bedrijven hebben onze tramnetten doorgelicht, er is een plan uitgewerkt om de sporen aan te pakken en nu zijn ook de nodige middelen uitgetrokken.

"We zetten resoluut in op een veilig, betrouwbaar en comfortabel tramnet, dat ook voor de reizigers wel wat bonussen oplevert", zegt Weyts, "met name minder schokken en minder trillingen."

We zetten resoluut in op een veilig, betrouwbaar en comfortabel netwerk

Inhaaloperatie

Het Vlaamse tramnet is verspreid over de kust (143 km), Antwerpen (126 km) en Gent (62 km). De Lijn merkt dat de traminfrastructuur "minder betrouwbaar wordt, wat grote gevolgen heeft voor de reizigerstevredenheid, de exploitatiekost en het imago van het openbaar vervoer," meldt het kabinet-Weyts in een persbericht.

“Er komt nu een grote inhaaloperatie, zoals ook de betrokken stadsbesturen terecht gevraagd hebben”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts. "De steden vragen al lang naar een grote modernisering van dat net, en ik denk dat dat terecht is. We hebben een historische achterstand opgelopen in het verleden, vandaag zetten we dat recht." 

We hebben een historische achterstand, vandaag zetten we dat recht

De kust, Antwerpen en Gent: beton, bovenleidingen en dwarsliggers

Aan de kust wordt bijvoorbeeld het 11 km lange traject tussen Oostende en Middelkerke vernieuwd. Daar kampt de bedding in steenslag nu met zandproblemen, en er wordt geïnvesteerd in een betonbestrating.

In Antwerpen zal er onder meer fors geïnvesteerd worden in de bovenleiding en de tractiestations, zodat het netwerk opgewassen blijft tegen het fors uitbreidende aanbod met meer (langere) trams. "We gaan daar heel grote albatros-trams inzetten en die moeten elektrisch gevoed worden, dus daar moeten we in investeren", vertelt Weyts. 

In Gent gaat het onder andere om het 4 km lange traject van de Poperingestraat in de richting van Wondelgem, waar nog houten dwarsliggers te vinden zijn en waar de wissels dateren uit 1981. "Daar gaan de oude, houten dwarsliggers vervangen, net als die oude wissels. We hebben daar een historische achterstand opgelopen en moeten daar nu dringend in investeren."

Aan de kust wordt een lang traject tussen Oostende en Middelkerke vernieuwd

Nieuw rollend materieel: al 1.000 voertuigen besteld, en er is nog meer op komst

Vlaanderen investeert fors in het openbaar vervoer, benadrukt Weyts: "We hebben zo'n 1.000 nieuwe voertuigen besteld met 110 nieuwe trams, en daarbovenop komt er nog een investering in ruim 1.000 elektrische en hybride bussen", zegt Weyts, die zo "de basis wil leggen voor nog meer reizigers."  

Volgens cijfers van het kabinet zijn deze legislatuur al 860 nieuwe bussen besteld, 110 nieuwe trams en de 14 allereerste trambussen. Daarbovenop zal De Lijn nog eens 277 hybride en 925 elektrische bussen bestellen, "waardoor de stadskernen tegen 2025 volledig elektrisch bediend worden."

Bekijk hier het fragment uit "Het Journaal":

Video player inladen...