"Het grappige is dat veel vrouwen die slogan juist leuk vinden"

Soms zijn reclameslogans zo slecht, dat ze eigenlijk goed worden. Het inspireerde onder meer de Nederlandse journalist Tefke van Dijk om een 8-tal jaar geleden met een verkiezing voor "Slechtste slogan van het jaar" te starten. Dit keer ging de overwinning naar een kapperszaak in Laren, in de Nederlandse provincie Noord-Holland, die met zijn slogan vooral wilde duidelijk maken dat er enkel de haren van mannen geknipt worden.

Van Dijk legt de verkiezing alvast als volgt uit: "Ons initiatief is niet als opgeheven vingertje bedoeld wat goed of fout is. We willen mensen laten inzien hoe gevarieerd je met taal kunt omgaan en hoe dicht een goede en een foute leuze bij elkaar liggen." En dat leverde de voorbije jaren (Nederlandse) winnaars op als "It’s de Cock that makes the man" (van modezaak Jan de Cock) en "Zit je haircut" (van hairsalon Local Heroes).

Dit jaar was het opnieuw prijs voor een kapperszaak, meer bepaald "Barbier Rogier" uit Laren:

Timo Smit, eigenaar van de zaak, in het tv-programma PowNews, op nieuwswebsite Noord-Holland Nieuws en RTL Nieuws, en op de eigen Instagramaccount: "Het is eigenlijk gestart als grapje. Omdat er regelmatig vrouwen de zaak binnenstapten die dan vroegen van: "Doen jullie ook vrouwen?" Ik antwoordde dan een keer met: "Ja, we doen ze wel, maar we knippen ze niet." 

“De meesten vinden het wel grappig. Wat me nog meer verbaast, is dat veel vrouwen het een erg leuke opmerking vinden. Gelukkig maar."

"Televisie is al langs geweest, een paar kranten ook. En ik heb een radio-interview gedaan. Ik ben dus eigenlijk al bijna een BN’er (Bekende Nederlander, nvdr). Prachtig, toch?"

"We zijn ontzettend blij dat we hebben gewonnen. We krijgen heel veel leuke reacties en worden overspoeld met aandacht."

De slogan van de kapperszaak kreeg een kwart van de uitgebrachte stemmen achter zijn naam, en versloeg daarmee onder meer slogans als "Voor ieder reetje een Aerts W.C’tje" (van een sanitair bedrijf), "Theo en Peet voor al u electriciteet" en "Let us oystertain you" (van de Oestercompagnie).

Ook Vlaanderen was vertegenwoordigd met "Zonder ons gene plons", van ontstoppings- en ruimingsbedrijf Lazeroms. Die slogan kreeg bijna 5 procent van de stemmen.