vlnr: Barbara Sprangers, Michiel Van Lerbeirghe, Celine Colignon.

Lessenpakket dat jonge vluchtelingen helpt te integreren met hulp van muziek wint Popthesisprijs 

Een concreet lessenpakket dat jonge vluchtelingen helpt zich te integreren met hulp van muziek is vandaag bekroond  met de Popthesisprijs van Poppunt. Nog twee andere scripties met een grote maatschappelijke relevantie vielen in de prijzen: een over de weergave van holebi's in de populaire muziekcultuur en een over de moeizame toepassing van blockchain in de muziekindustrie. 

De prijs voor beste bachelorscriptie is voor Celine Colignon (foto) en Gaëtan Decan (Arteveldehogeschool) die een kant-en-klaar muzikaal lessenpakket ontwikkelden voor de integratie van vluchtelingen in het secundair onderwijs.

“In de klassen zijn er steeds meer jonge vluchtelingen aanwezig", legt Colignon uit, die zelf muzikale opvoeding en Frans in het bso en tso geeft. "We onderzochten hoe Westerse leerlingen en vluchtelingen elkaars cultuur beter kunnen leren kennen en vertrokken vanuit het gegeven dat muziek een belangrijke meerwaarde kan zijn in het integratieproces.” 

Ik hoorde van vluchtelingen hoe moeilijk het is om te integreren. Dat begint al op de schoolbanken.

Celine Colignon

Coligon kreeg het idee tijdens haar vrijwilligerswerk bij vzw De Katrol, die studie- en gezinsondersteuning aan huis aanbiedt bij kwetsbare gezinnen. "Daar kwam ik ook in contact met vluchtelingen en hoorde ik van hen hoe moeilijk het is om zich te integreren. En dat begint al op de schoolbanken. Ik ben daar beginnen over na te denken en kwam al snel uit bij muziek als mogelijk bindmiddel.  Muziek is een universele taal die wereldwijd begrepen wordt. Je verdiepen in een andere muziekcultuur wekt meer medeleven op."

Colignon maakt het heel concreet. Zo geeft ze het nummer "Habibi" van Tamino, dat duidelijk geïnspireerd is door zijn Egyptische achtergrond, als voorbeeld van een lied dat zowel "oude" als nieuwe Belgen kunnen smaken. Ook in het project "Imagine Mosul" van VRT-journalist Rudi Vranckx ziet ze een prachtig voorbeeld van hoe muziek mensen van hier en elders kan verbinden. Het lessenpakket dat onderdeel is van de scriptie kunnen leerkrachten ook meteen in verschillende lessen (muzikale opvoeding, geschiedenis, godsdienst, ...) gebruiken. 

Deze prijs krijgen vindt Colignon een hele eer en ze hoopt dat er op deze manier echt meer aandacht voor de problematiek van integratie van vluchtelingen in het onderwijs zal komen.  

Celine Colignon

Representatie van holebi's in popmuziek

De jury ging dit jaar vooral op zoek naar onderzoeken met maatschappelijke relevantie, "erg belangrijk in tijden waarin de samenleving nood heeft aan wederzijds begrip". In dat kader past ook het onderzoek van Barbara Sprangers (UGent) perfect in de selectie van winnaars. 

Zij won de Popthesisprijs  voor beste masterscriptie met haar thesis over de manier waarop holebi's worden weergegeven in onze populaire muziekcultuur. “Sprangers biedt een inkijk in een cultuur die minder gekend en veel gelaagder is dan je op het eerste gezicht zou denken”, aldus een tevreden juryvoorzitter Gert Keunen (docent muziekgeschiedenis Conservatorium Gent & PXL-Music).

Sprangers biedt een inkijk in een cultuur die minder gekend en veel gelaagder is dan je op het eerste gezicht zou denken. 

Juryvoorzitter Gert Keunen

Opvallend is bijvoorbeeld de commercialisering van seksualiteit: popartiesten die biseksualiteit gebruiken als een middel om zowel een heteroseksueel als een homoseksueel publiek aan te trekken. Sprangers bestudeerde vooral muziekvideo's van populaire, Angelsaksische artiesten. 

Blockchain-toepassingen onderzocht

Sprangers deelt de prijs met Michiel Van Lerbeirghe (KU Leuven), die in zijn thesis drie toepassingen van blockchain onderzocht en daarmee een domper zet op de feestvreugde rond de nieuwe technologie. Een blockchain is een gedecentraliseerde en onveranderlijke databank, waardoor de rol van trusted third parties verdwijnt en het vertrouwen in het systeem zelf wordt gelegd. 

In theorie zouden artiesten via blockchain bijvoorbeeld zelf hun auteursrechten kunnen beheren, wat de rol van Sabam sterk zou verkleinen. De echte macht ligt volgens Van Lerbeirghe echter bij de consument en de grote online platformen. En die zijn geen vragende partij voor dergelijke omwentelingen. “Blockchain? Mooi op papier, moeilijk om te zetten in de praktijk”, concludeert Van Lerbeirghe.

Met de Popthesisprijs stimuleert Poppunt het onderzoek naar (pop)muziek en de muzieksector. De prijsuitreiking vond plaats tijdens de 3e editie van Muzikale Terzake, een studienamiddag waarop actueel onderzoek over de sector wordt gepresenteerd. 39 bachelor- en masterstudenten stuurden hun werk in. 

Blockchain? Mooi op papier, moeilijk om te zetten in de praktijk.

Michiel Van Lerbeirghe

Poppunt selecteerde samen met Ayco Duyster (Radio 1), Marc Steens (Clubcircuit), Nico Kennes (Kunstenpunt), Tijs Vastesaeger (Poppunt), Gert Keunen (Conservatorium Gent & PXL-Music) en Pedro De Bruyckere (Arteveldehogeschool) de winnende scripties.