foto Peter Hilz (C)

CO2 nieuwe wagens: Europese onderhandelaars forceren doorbraak over lagere uitstoot

Onderhandelaars van het Europees Parlement en de lidstaten hebben een akkoord bereikt over de aanscherping van de uitstootnormen voor nieuwe auto's. Dat heeft Europees commissaris voor Energie en Klimaatactie Miguel Arias Canete aangekondigd.

"We bereikten een compromis om de uitstoot van auto's (met 37,5 procent) en van bestelwagens (met 31 procent) te verminderen tegen 2030. Met deze ambitieuze doelstellingen toont Europa eens te meer hoe het klimaatakkoord van Parijs in daden wordt omgezet", zo tweette de eurocommissaris.

De doelstellingen van 37,5 en 31 procent zijn ambitieuzer dan de voorstellen die de Europese Commissie oorspronkelijk op tafel had gelegd. De Commissie wou de uitstoot van beide categorieën voertuigen met 30 procent verminderen. De lidstaten hadden een reductie met respectievelijk 35 en 30 procent op het oog, maar moesten die doelstellingen onder druk van het parlement nog iets naar boven bijstellen. Het parlement ijverde voor reducties met 40 procent voor zowel auto's als bestelwagens.

De afgesproken reductiedoelstellingen vertrekken van de norm die de autobouwers in 2021 moeten halen. Tegen dan moet de gemiddelde uitstoot ingeperkt worden tot 95 gram CO2 per kilometer.

Automobielindustrie: "Tast internationale concurrentiepositie aan"

VDA, de brancheorganisatie van de Duitse automobielindustrie, heeft al misnoegd gereageerd op het akkoord. Volgens haar zijn de doelstellingen tegen 2030 restrictief en onrealistisch. "Deze regulering vraagt te veel en promoot te weinig", klinkt het. "Niemand weet vandaag hoe de overeengekomen grenswaarden in de gegeven tijd kunnen worden bereikt."

Nergens ter wereld zijn er vergelijkbaar strenge CO2-doelstellingen, aldus VDA. Dat tast de internationale concurrentiepositie van de Europese auto-industrie aan en brengt jobs in gevaar, waarschuwt de brancheorganisatie.