Video player inladen ...

Elon Musk opent eerste tunnel voor supersnel ondergronds vervoer

Afgelopen nacht is de allereerste hogesnelheidstunnel van Elon Musk voorgesteld aan het publiek. Het gaat om een testtunnel van bijna twee kilometer lang in Los Angeles: een eerste mijlpaal van een veel groter, futuristisch project. Musk, CEO van Tesla en SpaceX, wil in de toekomst supersnel vervoer in vacuüm buizen onder de grond mogelijk maken. Op die manier wil Musk de files bovengronds omzeilen.

The Boring Company, het boorbedrijf van Elon Musk, heeft vanochtend (om 5 uur Belgische tijd) zijn eerste tunnel feestelijk geopend. Het gaat om een testtunnel die begint op het parkeerterrein van SpaceX, het ruimtevaartbedrijf van Musk, en een kleine 2 kilometer verder eindigt op een terrein van The Boring Company in Los Angeles. 

Tijdens het evenement werd een demonstratie gegeven van hoe een Tesla via een lift naar de tunnel werd gebracht. Daar werden van onder de auto extra wieltjes opengeklapt (een accessoire dat binnenkort ook te koop wordt aangeboden bij Tesla) die het voertuig binnen zijn baan moeten houden. Musk maakte zelf een testrit door de tunnel. Volgens aanwezige media haalde de Tesla slechts een snelheid van zo'n 55 kilometer per uur. Dat is veel minder dan de 250 kilometer per uur die het op termijn moet worden. Bij aankomst werd de Tesla weer met een lift naar boven gebracht.

Van de beloofde testritten voor genodigden was gisteravond geen sprake. 

"Treinen" tegen 1.000 kilometer per uur

De tunnel in Los Angeles is een eerste stap in een veel groter project: een ondergronds, ultrasnel transportsysteem via luchtledige buizen, met de naam "Hyperloop". Musk lanceerde zijn idee zo’n 5 jaar geleden na een ellenlange autorit in de file van Los Angeles.

Om die files in de toekomst te omzeilen, zou Musk tunnels boren onder de stad waarin "pods", zelfrijdende capsules, tegen snelheden tot bijna 1.000 kilometer per uur via een magnetisch systeem door een vacuüm buis zweven. Op die manier zouden passagiers ook razendsnel kunnen pendelen tussen verschillende steden zonder het vliegtuig te moeten nemen. Een ritje Los Angeles - San Francisco van 600 kilometer zou op een half uurtje mogelijk moeten worden, volgens Musk. 

Op het volledige systeem met de snelle capsules zullen we nog zeker meer dan 10 jaar moeten wachten

Joris Melkert, docent Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek TU Delft

Op het idee werd aanvankelijk, en nog steeds, met veel ongeloof gereageerd, zoals dat wel vaker gebeurt bij Elon Musk - de man heeft minstens evenveel fans als tegenstanders. Maar met de oprichting van zijn eigen boorbedrijf in 2016 was de eerste stap gezet. Bijna exact twee jaar later is de eerste testtunnel nu af, maar die staat nog ver af van wat Hyperloop uiteindelijk moet worden.

"Dit is eigenlijk nog maar een demonstratie van hoe je een tunnel onder een stad kan aanleggen", zegt Joris Melkert, docent Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek aan de TU Delft in "De Ochtend" op Radio 1. "Daar kan je in eerste instantie met auto’s in rijden tot 100 à 200 kilometer per uur. Je kan er volgens Musk ook het volledige Hyperloop-systeem in integreren. Maar het gaat echt nog wel meer dan 10 jaar duren vooraleer we dat gaan kunnen zien."

(Lees verder onder de video waarin het Hyperloop-project wordt voorgesteld)

Ook Nederland en Frankrijk willen Hyperloop

Het Hyperloop-concept wordt ondertussen ook door andere landen, zoals Nederland en Frankrijk, bedrijven en universiteiten overgenomen. Musk organiseert en sponsort zelfs een jaarlijkse competitie voor studenten om de beste en snelste capsule te bouwen. In 2017 won het team van de Technische Universiteit Delft uit Nederland. Vorig jaar wonnen studenten uit München. Hun capsule haalde een snelheid van 466 kilometer per uur, de hoogste snelheid tot nu toe.

De capsules moeten ooit zowel voetgangers, fietsers als auto's kunnen vervoeren. In één pod is plaats voor zo'n 10 tot 15 passagiers, of één auto. Hoeveel een ticketje gaat kosten, is uiteraard nog lang niet beslist. Maar Musk spreekt wel van tarieven die overeenstemmen met de prijs van het openbaar vervoer vandaag. 

Om de prijs zo laag mogelijk te krijgen, probeert Musk nu vooral om via zijn boorbedrijf het graven van tunnels een boost te geven. Zo hoopt hij de enorm hoge kosten van de graafwerken te verlagen.

In de video hieronder wordt een Tesla getest in een stuk van de ondergrondse tunnel 

Voorstelling van Hyperloop-station op de luchthaven van Chicago

VIDEO: Bekijk hiet het verslag uit "Het Journaal 1"

Video player inladen ...