Nieuw protest in Frankrijk: na de gele hesjes nu de blauwe woede?

Net nu het protest van de gele hesjes lijkt te gaan liggen, krijgt de Franse regering te maken met onvrede aan de andere kant van de barricade. De agenten zijn moe en eisen betere arbeidsvoorwaarden. 

23 miljoen overuren hebben ze allemaal samen staan, de Franse agenten. De voorbije weken zijn ze massaal ingezet, om het protest van de hesjes zoveel als mogelijk in goede banen te leiden. Dat betekende alweer veel overuren presteren, vaak in moeilijke en gevaarlijke omstandigheden.

Die overuren compenseren kan niet: er is onvoldoende personeel om de politiemensen massaal thuis te laten. En geld om de overuren te betalen, is er ook al niet: dat zou honderden miljoenen kosten. En de staatskas is leeg, al helemaal na de toezeggingen aan de hesjes.

Kom niet af met een premie aub

Minister van Binnenlandse Zaken Christophe Castaner heeft de voorbije weken geen kans onbenut gelaten om de agenten te danken en te prijzen voor hun inzet. Maar daar kan je niet van eten: de drie grote politiebonden vinden dat het iets meer mag zijn. "Een eenmalige premie is niet voldoende", lieten de bonden al voor het overleg van vanavond weten. Om toch niet met lege handen naar de onderhandelingstafel te trekken, stelt de regering toch maar voor om 300 euro te betalen aan alle agenten die de gele hesjes hebben moeten trotseren. Zowat allemaal dus. 

We staan voor 275 miljoen euro in het krijt bij onze agenten. Daar moeten we iets aan doen

minister van Binnenlandse Zaken Castaner

De onrust bij de politie dateert natuurlijk niet van gisteren. Het groot aantal overuren is een gecumuleerd effect van tientallen jaren onderbezetting. De terreuraanslagen en het sociale protest van de voorbije jaren hebben dat alleen maar erger gemaakt. "De politie stond de voorbije weken paraat om de rechtsstaat te beschermen. Nu hebben wij recht op een materiële compensatie", vinden de bonden.  

Dat het meer is dan vakbondspraat bleek onlangs bij de sociale verkiezingen.  80 procent van de agenten is naar de stembus gegaan om een vakbondsvertegenwoordiger te kiezen. Zo'n grote opkomst bewijst dat de politiebonden ook echt in naam van het personeel spreken.

AFP or licensors

Is het protest van de gele hesjes nu voorbij?

Het protest van de gele hesjes zelf is trouwens nog niet helemaal voorbij. Op veel plekken - vooral "in de provincie" - blijven de hesjes actief. Ook daar staat de regering voor een moeilijke evenwichtsoefening. De winkeliers vragen dat de eindejaarsinkopen niet nog meer gehinderd worden. De Franse distributiesector klaagt, de voorbije weken is een omzetverlies van 2 miljard geleden.

Maar is het niet verstandiger het protest gewoon nog wat te laten uitdoven, met de feestdagen in het vooruitzicht? Wanneer de ordediensten tussenbeide komen, wordt het protest net nieuw leven ingeblazen. Dat bleek vandaag nog in Bretagne. Daar zijn vanochtend rotondes vrijgemaakt, een paar uur later blokkeerden de gele hesjes wat verderop al een andere weg.  Toch heeft de politie vandaag ook in Normandië en Bourgondië een eind gemaakt aan de bezetting van rotondes.  

Brandende tolhuizen

Ook in het zuiden blijft het protest letterlijk smeulen. Maandagnacht is nog is de tolpoort bij Bandol aan de Middellandse Zee in brand gestoken. Vinci, het privébedrijf dat veel autowegen uitbaat in het zuiden en het westen van het land, zegt dat de schade in de tientallen miljoenen euro loopt. Niet alleen zijn tolhuisjes stuk, duizenden automobilisten hebben ook "gratis" door allerlei bezette tolpoorten mogen rijden.

Vinci hoopte een deel van dat verlies nog goed te maken. "Automobilisten van wie de nummerplaat is gescand, kunnen nog een rekening in de bus krijgen", liet Vinci weten. Een paar uur later is dat voornemen alweer opgeborgen. Weinig kans, moeten ze hebben begrepen, dat veel automobilisten die factuur alsnog zouden hebben betaald...

Assemblée nationale keurt bevriezing van brandstoftaks goed

Ondertussen heeft de Assemblée nationale in Parijs de bevriezing van de brandstoftaks tot 2022 goedgekeurd. Eerder had de Senaat al in de marge van de begroting voor 2019 zijn zegen hierover gegeven, als antwoord op de eisen van de "gele hesjes".

Dat wil zeggen dat de stijging van 3 eurocent op benzine en 6 eurocent op diesel in 2019 wordt geschorst voor een totaal van 10 eurocent op benzine en 19 eurocent op diesel tegen 2022.

Het goedgekeurde wetsartikel maakt het mogelijk om "de tarieven voor binnenlandse verbruiksbelastingen die een impact kregen door de koolstoftaks op het niveau van 2018 te houden". Bovendien wordt die jaarlijkse bijkomende taks tot 2022 geschrapt.

Een toekomstige financieringswet zou echter, indien nodig, de stijging na 2019 kunnen herstellen, zoals de begrotingsrapporteur Joël Giraud (LREM) eerder in de Financiële Commissie vermeldde.

De bevriezing betreft de belasting op binnenlands energieverbruik (TICPE), de nationale belasting op aardgasverbruik (TICGN) en de binnenlandse belasting op kolenverbruik 

AFP or licensors