Piloten worden voortaan ook gecontroleerd op druggebruik

Piloten die opstijgen vanop Belgische luchthavens kunnen voortaan gecontroleerd worden op drugs. Dat meldt Het Nieuwsblad en wordt bevestigd door het kabinet van federaal minister van Mobiliteit François Bellot (MR). De controles komen er ruim drie jaar na de Germanwings-crash, waarbij een piloot een vliegtuig met 150 passagiers aan boord liet neerstorten.

Lijnpiloten werden voorheen al gecontroleerd op alcoholgebruik, maar voortaan kunnen ze ook gecontroleerd worden op druggebruik. Als er een vermoeden is dat een piloot iets heeft gebruikt, kan de politie of de luchtvaartinspectie het bloed van een piloot laten controleren.

De drugscontroles worden niet alleen in België ingevoerd; in heel Europa gebeurt dit.  De maatregel maakt namelijk deel uit van een reeks nieuwe veiligheidsmaatregelen die de Europese Unie neemt na de crash van een vliegtuig van Germanwings, ruim 3 jaar geleden.

Bij die crash kwamen 150 passagiers, nadat één van de twee piloten het vliegtuig had laten neerstorten tegen een bergflank in Frankrijk. Het onderzoek naar de crash loopt nog, maar vermoedelijk was de piloot zwaar depressief. Een breed pakket van maatregelen moet nu voorkomen dat piloten nog in de cockpit kruipen als ze niet in staat zijn om te vliegen. 

De Belgian Cockpit Association (BeCa) is niet overtuigd van het nut van de drugscontroles. Rudy Pont, voorzitter van het veiligheidscomité van de pilotenvereniging vindt dat de controles weinig efficiënt. "Studies hebben aangetoond dat ongeveer 0,3 procent positief zullen testen",  een heel klein aantal, in verhouding met de kostprijs van de controles. 

Pont zou liever zien dat dit geld geïnvesteerd zou worden in zogenoemde peer support programs. Dat is een systeem van onderlinge controle, waarbij piloten elkaar aanspreken als ze zien dat hun collega's niet goed zouden functioneren.