Vrachtwagenlift tilt NTGent naar hoger niveau

Na bijna twee jaar is de schouwburg aan het Sint-Baafsplein gerenoveerd. Het stadstheater moest tijdens de werken vaak uitwijken naar andere zalen in de stad. Het gebouw dateert van eind 19de eeuw en is beschermd als monument sinds 1986. Het is nu technisch helemaal up-to-date.

Wat is er veranderd?

Als bezoeker zal je van de vernieuwingen niet zoveel merken. De werken vonden vooral achter de schermen plaats. Zo zijn de loges voor de acteurs vernieuwd, er is een vrachtwagenlift en ook de trekkenwand is helemaal gemoderniseerd. Dat is de hijsinstallatie om decorachtergronden naar boven of beneden te laten. Vroeger moesten theatertechnici met mankracht decorstukken omhoog hijsen, nu gebeurt dat mechanisch en computergestuurd.

Een mooi kerstcadeau, maar het was wel nodig, zegt Tom De Clercq van NTGent. "We moesten soms internationale producties weigeren wegens een aantal beperkingen die dit huis had. Het maakt ook technisch veel voor onszelf mogelijk, dus eigenlijk zullen de bezoekers de veranderingen wél merken in de toekomst."

Vrachtwagenlift

Er is ook een nieuwe laad- en loskade gebouwd. Om decorstukken en attributen tot op de scène te krijgen, werd voorheen de ingang in de Biezekapelstraat gebruikt. Maar die ingang was te klein en behoorlijk onhandig in de nauwe straat. Een nieuwe laad- en loskade werd gebouwd aan de zijgevel van het stadstheater op het Sint-Baafsplein. Vanaf nu kan een vrachtwagen gevuld met decorstukken en attributen via het plein rechtstreeks op een lift rijden. Vrachtwagen én inhoud worden tot op het niveau van de scène getild, waar de lading gelost kan worden en rechtstreeks op het podium gebracht kan worden. 

Kostenplaatje

Het renovatieproject heeft een totaal prijskaartje van 6,6 miljoen euro. De Stad Gent investeerde 4,6 miljoen euro. Ook de Vlaamse Overheid kwam door middel van het Fonds voor Cultuurinfrastructuur voor 2 miljoen euro tussen.