Gedupeerden van Travelbird moeten geduld hebben

Op 31 oktober ging Travelbird failliet. De bekende Nederlandse reisorganisator bezweek onder de financiële problemen. Klanten die nog een reis hadden geboekt, moesten aankloppen bij de Nederlandse stichting garantiefonds reizen. Die zou alle dossiers verder opvolgen. We zijn nu bijna twee maanden verder maar veel klanten hebben nog altijd geen nieuws gekregen over de schadevergoeding.

SGR beheert alle dossiers

Het lot van de klanten die een reis geboekt hebben bij Travelbird, ligt sinds de aankondiging van het faillissement in handen van de Nederlandse stichting garantiefonds reizen (SGR). Dat is de Nederlandse verzekeraar van de reissector. Ook de Belgische klanten moesten daar aankloppen. 

Meer dan 30.000 gedupeerden hebben een claim bij SGR  ingediend. Dat is heel veel. En het vergt ongelooflijk veel tijd om al die dossiers te bekijken, te controleren en te beoordelen. Zeker als je weet dat het SGR een organisatie is waar slechts tien mensen werken. SGR voert dus een strijd van David tegen Goliath.

Aanvankelijk gaf het garantiefonds ook voorrang aan alle reizigers die nog op hun bestemming waren en aan alle reizigers die binnen de 10 dagen zouden vertrekken. SGR deed daarvoor een beroep op de Nederlandse TUI. De operator stond garant voor het correcte verloop van betalingen en voor mogelijke extra diensten die nog geboekt moesten worden. Uiteraard op kosten van het garantiefonds.

Afhandeling van de schadeclaims is begonnen

Omdat SGR voorrang gaf aan klanten die nog op reis moesten vertrekken, bouwde het een grote dossierachterstand op. Die wordt met mondjesmaat weggewerkt. En er is goed nieuws: de eerste uitbetalingen zijn al gebeurd! 

SGR is daar uiteraard zelf ook blij mee maar de organisatie durft geen timing te plakken op de verdere afhandeling van duizenden andere dossiers. "Midden december zijn de eerste claims verwerkt en uitbetaald. Omdat we te maken hebben met diverse soorten boekingen is het niet mogelijk om te zeggen hoe lang het duurt voordat een claim afgehandeld is. Wij kunnen hier geen uitspraken over doen."  

Gedupeerden moeten geduld hebben

De afhandeling van alle dossiers zal nog heel lang duren. Hoe lang precies, dat kan niemand zeggen.

Als je nog wacht op een terugbetaling, dan is de boodschap heel simpel: niet panikeren en gewoon afwachten. Je zal je geld uiteindelijk terugkrijgen. SGR is een gerespecteerde organisatie die bijvoorbeeld ook goeie contacten heeft met het ECC, het Europees Centrum voor de Consument.

Het staat je als gedupeerde natuurlijk altijd vrij om toch contact op te nemen met SGR. Dat kan telefonisch via het contactcenter of per mail. Je kan de status van je claim ook opvolgen via het online portaal voor schadeclaims. Als je nog geen claim hebt ingediend, kan je dat nog altijd in orde maken. En je kan je claim ook permanent bijwerken. Als er bijvoorbeeld nog extra documenten opduiken of je ontvangt op de één of andere manier nog extra informatie, dan kan je die elementen gewoon toevoegen. 

Als je belt, kom je dezer dagen sowieso bij een contactcenter terecht. SGR zag geen andere mogelijkheid. "Door de omvang van het faillissement zijn wij genoodzaakt geraakt om hulp in te schakelen van een contactcenter, zodat alle gedupeerde Travelbird klanten telefonisch contact kunnen opnemen. Dit geeft ons de ruimte om te richten op het afhandelen van alle claims, waar voor ons nu de prioriteit op ligt."

Het contactcenter is bereikbaar op werkdagen van 8:00-22:00 uur en op za-zo van 9:00-18:00 uur. 

Op de website van SGR kan je uiteraard nog meer informatie vinden. 

lees ook