Video player inladen ...

Sociaal akkoord bij Bpost: 13de maand, meer vakantie en 1000 extra banen

Bij Bpost hebben vakbonden en directie een sociaal akkoord gesloten. Bij de post werd de voorbije maanden actie gevoerd tegen de hoge werkdruk en een tekort aan personeel. In het akkoord is sprake van 1.000 extra postbodes - waarvan een deel al aan de slag is - en er zijn enkele financiële tegemoetkomingen.

Het doel van dit sociaal akkoord was de aantrekkelijkheid van de job van postman te verbeteren, zegt CEO Koen Van Gerven van Bpost in een gesprek met VRT NWS: “Dat gaan we doen door de postbodes een volledige 13e maand te geven en extra vakantiedagen. Daarnaast komt er een loopbaantraject met duidelijke vooruitzichten voor de evolutie van het salarispakket, wat er vroeger niet was.”

Van Gerven is ervan overtuigd dat de aantrekkelijkheid van het beroep van postbode door de nieuwe maatregelen “behoorlijk” verbeterd wordt: “Wij gaan zo jonge mensen aantrekken en de bestaande werknemers beter kunnen behouden.”

Een ander heikel punt was de werklast op het terrein. Er zullen 1.000 extra postbodes worden aangeworven. Van Gerven: “Een groot deel daarvan is al aan de slag, om de piek van de eindejaarsperiode op te vangen. Bpost verstuurt nu elke dag 420.000 pakjes.”

Analisten hadden op voorhand geschat dat het akkoord aan Bpost 70 tot 75 miljoen euro per jaar zou kunnen kosten, maar volgens Van Gerven klopt dat bedrag niet: “Het bedrag van 70 à 75 miljoen dat rondging, sloeg ook op dingen die buiten dit akkoord vallen. Dit sociaal akkoord zal Bpost per jaar 20 miljoen euro kosten. Dat vind ik een goede investering, gezien de grote uitdagingen waarvoor we staan. Dan is de garantie van sociale rust belangrijk en die is er met dit solide akkoord.”

Bevoegd minister Philippe De Backer (Open VLD) reageert alvast tevreden op het sociaal akkoord. "Ik ben enorm tevreden dat de sociale partners en de directie van Bpost erin geslaagd zijn om een sociaal akkoord te bereiken. Het sociaal akkoord zal ervoor zorgen dat de rust bij het bedrijf terugkeert en het vertrouwen hersteld wordt."

In november werd bij bpost nog vier dagen gestaakt. De postbodes protesteerden tegen de hoge werkdruk, de besparingen en de onduidelijkheid over de toekomst van het bedrijf.