Russische zender RT versus Britse zender BBC: onderzoeken naar partijdigheid volgen elkaar op

Het Russische Commissariaat voor de Media Roskomnadzor gaat de nieuwsprogramma's van BBC World News onderzoeken op partijdige berichtgeving. Dat meldt de watchdog in een persverklaring. Dit onderzoek komt er als reactie op de resultaten van Ofcom, een Britse media-watchdog, die tot de conclusie kwam dat de Russische nieuwszender RT de onpartijdigheidregels van Groot-Brittannië heeft geschonden.

In een persmededeling laat het Russische Commissariaat voor de Media Roskomnadzor weten de nieuwsprogramma's van BBC World News te willen analyseren naar partijdige berichtgeving. Dit komt er als reactie op de resultaten van een onderzoek naar de Russische nieuwszender RT, uitgevoerd door de Britse media-watchdog Ofcom. Ofcom kwam tot de conclusie dat RT de uitzendregels rond onpartijdigheid had geschonden bij de berichtgeving omtrent de Skripal-zaak.

De woordvoerster van de minister van Buitenlandse Zaken Maria Zacharova laat op Facebook alvast weten dat zo'n onderzoek "al lang nodig was". "De grove interventie van de Britse regering in de activiteiten van de Russische media laat ons geen andere keuze dan een spiegelreactie", aldus Zacharova. 

De Britse publieke omroep reageerde als volgt op de aankondiging van Roskomnadzor: "Net als overal ter wereld werkt de BBC in Rusland in volledige overeenstemming met de wetten en voorschriften van het land om onafhankelijk nieuws en informatie aan zijn doelgroepen te leveren."

Ping-pong-partijdigheid

De aankondiging van Roskomnadzor komt een dag nadat de Britse media-watchdog Ofcom de resultaten van hun onderzoek naar de Russische nieuwszender RT publiceerde. Ofcom analyseerde 10 nieuwsuitzendingen van RT tussen 17 maart en 26 april, een periode waarin de vergiftiging van de dubbelspion Skripal centraal stond. Ofcom kwam tot de conclusie dat RT in 7 nieuwsuitzendingen de Britse uitzendregelgeving met betrekking tot onpartijdigheid had geschonden. 

"We hebben RT gezegd te overwegen een wettelijke sanctie op te leggen", aldus Ofcom. Op het breken van uitzendregels staat een boete van 250.000 pond, 5% van de omzet of intrekking van een uitzendlicentie. RT reageerde duidelijk: "Het lijkt erop dat Ofcom niet voldoende rekening heeft gehouden met de rechten van een omroep en het publiek".