Eerste Serious Request zonder glazen huis haalt 1,3 miljoen euro op in Nederland

Serious Request, de Nederlandse tegenhanger van De Warmste Week, heeft ruim 1,3 miljoen euro opgeleverd. Radiozender 3FM gooide het dit jaar over een andere boeg en zond voor het eerst niet uit vanuit een glazen huis. De opbrengst ging dit jaar ook niet langer naar één goed doel, maar naar drie initiatieven.

3FM, zeg maar de Nederlandse Studio Brussel, begon 14 jaar geleden met een opvallende actie: tijdens Serious Request, op het einde van het jaar, lieten drie radiopresentatoren zich een week lang in een glazen huis opsluiten om geld in te zamelen voor het Rode Kruis.

Het concept groeide uit tot een groot succes en werd in 2006 overgenomen door VRT-jongerenzender Studio Brussel. Terwijl Studio Brussel het vanaf 2013 over een andere boeg gooide en de De Warmste Week bedacht, hield 3FM vast aan het glazen huis, tot dit jaar.

Lifeline

3FM, dat zichzelf opnieuw moet uitvinden omdat het kampt met sterk teruglopende luistercijfers, besloot Serious Request te vernieuwen en om te dopen in Serious Request: Lifeline.

Drie dj-duo's trokken de afgelopen week vanuit verschillende vertrekpunten door het land naar Utrecht, onder de noemer De Lifeline. Op kerstavond kwamen ze in Utrecht aan, waar een slotshow werd gehouden.

Hartverwarmend

Tijdens die show werd bekendgemaakt dat de radio-actie 1.308.889 euro heeft opgebracht. De organisatie spreekt van een prachtig bedrag en een "hartverwarmende eerste editie van het nieuwe concept".

De opbrengst wordt verdeeld over drie goede doelen: reanimatiecursussen van het Rode Kruis, voedselpakketten voor mensen in conflictgebieden en beschermmaatregelen tegen natuurgeweld.

Vorig jaar verzamelde 3FM met het glazen huis in Apeldoorn nog vier keer zoveel in: 5,3 miljoen euro. Dat was de laagste opbrengst in tien jaar tijd. In het recordjaar 2012 bracht Serious Request 13,8 miljoen euro op. Dat geld ging naar het terugdringen van de babysterfte.