Video player inladen...

Na het record van 17 miljoen euro: waarom heeft De Warmste Week zoveel succes?

Meer dan 17 miljoen euro. Dat bedrag bracht De Warmste Week dit jaar op voor 1.986 goede doelen. Het record van vorig jaar werd zo verpulverd. Jaar na jaar stijgen de opbrengsten van de grote solidariteitsactie van de VRT. Hoe kan dat succes verklaard worden?

17.296.122 euro, 12.495 acties, 1.986 goede doelen... Opnieuw recordcijfers voor De Warmste Week, de grote solidariteitsactie van de VRT. Jaar na jaar stijgen de opbrengst, de geregistreerde acties en het aantal doelen waarvoor Vlaanderen een duit in het zakje wil doen. 

Ter vergelijking: in 2017 bedroeg de opbrengst 10.846.566 euro, waren er 10.576 geregistreerde acties en 1.642 goede doelen, in 2016 was dat 7.802.913 euro, 6.195 acties en 1.311 goede doelen. In vergelijking met vorig jaar is het verschil dus erg groot, een kleine 7 miljoen euro erbij.

"Al hadden we vooraf een indicatie dat het veel zou kunnen zijn, dan nog waren wij enorm verrast", zegt Floris Nieuwdorp, projectcoördinator voor De Warmste Week bij de VRT. "Er waren bijvoorbeeld meer dan 12.000 acties geregistreerd, 20 procent meer dan in 2017. Er waren de bijna 50.000 wandelaars en lopers voor de Warmathons, die allemaal volzet waren, sommigen al twee weken op voorhand. We voelden dat het enorm leefde, maar het is gigantisch."

"Persoonlijke motivatie, daar begint het allemaal mee"

Hoe kunnen we het enorme succes van De Warmste Week verklaren? Volgens Nieuwdorp is het specifieke format de grootste reden. "Zes jaar geleden kozen we bij de VRT voor een nieuwe formule. We wilden de mensen empoweren in hun maatschappelijke engagement, hen zelf laten kiezen wat ze belangrijk vinden om zich voor in te zetten. Hen dus zelf de goede doelen laten kiezen."

Wat je merkt is dat mensen daardoor heel erg bewust "hun" goede doelen kiezen. "De persoonlijke motivatie en de betrokkenheid van mensen die een actie organiseren is heel erg groot. Dikwijls hebben ze zelf iets meegemaakt en willen ze iets terugdoen voor de organisatie die hen toen gesteund heeft. Of mensen kennen vzw's in hun buurt, of vrijwilligers die zich voor vzw's inzetten, en willen zich daar ook voor engageren."

Die persoonlijke motivatie mag je niet onderschatten, zegt Nieuwdorp. "Daar begint het allemaal mee. Mensen kiezen voor iets wat heel dicht bij hen staat." En dat niet alleen figuurlijk, maar ook letterlijk. "We zien grote vzw's, maar ook de vele lokale, soms heel kleine vzw's zijn goed vertegenwoordigd, over heel Vlaanderen, en over heel uiteenlopende thema's."  

"Mensen overstijgen zichzelf"

Nieuwdorp merkt op hoe mensen zichzelf kunnen overstijgen. "Ze maken soms de meest verschrikkelijke dingen mee. De Warmste Week betekent voor hen een motor om van die negatieve ervaring iets positiefs te maken, om er iets goeds mee te doen. En hun inzet, hun motivatie, hun creativiteit, dat is ongezien."

Het ondernemerschap van de Vlamingen is enorm. "Weken, maanden zijn mensen ermee bezig om hun actie uit te werken. Vergeet niet dat achter die 12.000 acties geen 12.000 individuën zitten, maar honderdduizenden. De kracht van het verenigingsleven speelt daar ook een rol in. Een lid van een club maakt iets mee, dat raakt heel die vereniging, en iedereen zet zijn schouders onder een actie. Dan krijg je ogenschijnlijk eenvoudige initiatieven als pannenkoeken bakken die alles bij elkaar enorme bedragen opleveren."

Koning Boudewijnstichting: "Het gaat om de doelen, niet om de fun"

De Koning Boudewijnstichting, die de actie mee in goede banen leidt, heeft niet meteen een eenduidende verklaring voor het succes, maar ziet hoe verschillende factoren elkaar versterken. "De vzw's zien hoe belangrijk het effect is van iets als De Warmste Week. Kleine vzw's, vzw's die werken rond een moeilijk bespreekbaar thema, daar is aandacht voor, die doen het het ook goed", zegt woordvoerder Erika Racquet. "Dus waarom zouden zij zich niet kunnen registreren."

Ze wijst daarnaast ook op de keuze van de VRT om het doel zelf in de verf te zetten, niet de fun of het ludieke van De Warmste Week. "Het gaat echt om de doelen zélf die vooropgesteld worden, met krachtige getuigenissen, sterke verhalen, heel moeilijke thema's die er ook mogen zijn, dit jaar was dat bijvoorbeeld zelfdoding. Daarmee wordt het belang van organisaties in de verf gezet, van sensibilisering."

"Meer en meer mensen plaatsen hun acties onder die noemer"

Tijdens De Warmste Week hebben dus talloze Vlamingen en bedrijven een bijdrage geschonken aan kleine en grotere vzw's die zich inzetten voor een goed doel. Vlamingen hebben al altijd hun vrijgevig hart laten spreken, maar vroeger - zonder De Warmste Week als groot platform - bleef dat meer onder de radar.

Dat zegt Ilja De Coster, die raadgever is voor fondsenwevers. "Meer en meer mensen kennen het fenomeen van De Warmste Week. Daardoor gaan ze hun eigen acties, die ze al jaren deden, nu meer en meer onder die noemer voorstellen", verklaart De Coster het succes. "Ik denk niet dat er echt een heel sterke stijging in het algemeen is."

Een wereld van verschil

Meer dan 17 miljoen euro is een mooi bedrag, maar het gaat voor Floris Nieuwdorp om veel meer dan dat. "Dat cijfer is vooral een symbool om wat eronder zit: heel veel initiatieven en een heel grote verbondenheid. Zowel de allerkleinste als de allergrootste vzw's kunnen met De Warmste Week iets fundamenteels doen. Voor sommige vzw's maken de bedragen die ze krijgen, hoe klein ook, een groot verschil."

Dat blijkt ook uit een bevraging van de Koning Boudewijnstichting bij 700 vz'w na De Warmste Week in 2016. Meer dan vier op de tien vzw's noemt de financiële impact "aanzienlijk" voor hun werking. Maar meer nog is er de naambekendheid en sensibilisering. "De Warmste Week maakt vzw''s bekender, ze krijgen meer vrijwilligers, meer schenkers. Het effect blijft doorheen het jaar", zegt Racquet.  

Toen de VRT zes jaar geleden voor het nieuwe format van De Warmste Week koos, waren er veel kritische vragen of zoiets wel zou aanslaan. Het antwoord is nu wel duidelijk, zegt Floris Nieuwdorp. "Nieuwe dingen hebben tijd nodig om te groeien. De Vlaming heeft De Warmste Week intussen omarmd, het is echt iets van hen geworden."