Video player inladen ...

Weyts over filecijfers: "Moeten investeren in alternatieven voor de wagen en in de weginfrastructuur"

Volgens Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) tonen de filecijfers vooral aan dat we moeten investeren. "Het illustreert dat we absoluut moeten investeren in alternatieven voor de wagen én in de weginfrastructuur."

We stonden met z'n allen vorig jaar opnieuw langer in de file. Dat blijkt uit cijfers van VRT NWS en Touring Mobilis. "Positief is dat het aantal lange files afneemt. Absoluut negatief is, dat het aantal korte files toeneemt", zegt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA)

"Dat illustreert dat we absoluut moeten investeren in alternatieven voor de wagen én in weginfrastructuren", benadrukt Weyts. "Méér dan de helft van de verloren file-uren situeren zich op twee tracés: de ring rond Brussel en die rond Antwerpen. En net daar kunnen we na lang palaveren eindelijk beginnen investeren, beginnen werken en zorgen voor minder files."

Positief is dat het aantal lange files afneemt. Absoluut negatief is, dat het aantal korte files toeneemt

Ben Weyts - Vlaams minister van Mobiliteit

Door de werken - volgend jaar beginnen de werken in Antwerpen, het jaar erop in Brussel - zullen we de komende jaren wel nog wat op de tanden moeten bijten, benadrukt Joni Junes van VAB. "De verkeershinder zal zeker niet afnemen, maar eerder nog toenemen." Maar Weyts verdedigt zich: "Je kan niet investeren zonder een beetje hinder te veroorzaken om dan te zorgen dat we op langere termijn vooruit geraken."

Wat met de fiets?

Wat ook blijkt uit de cijfers, is dat meer en meer mensen de fiets opspringen. Iets waar ze bij de fietsersbond erg tevreden over zijn. "Het is duidelijk dat er duurzame oplossingen gezocht worden. Mensen willen sneller op hun werk zijn en schakelen daarom over op de fiets", zegt Wies Callens van de fietsersbond.

Maar er is ook een andere kant van de medaille, benadrukt Callens. "Het is heel fijn dat er meer mensen op de fiets kruipen, maar jammer genoeg moeten we vaststellen dat onze infrastructuur, onze fietspaden nog niet klaar zijn voor meer fietsers, voor verschillende soorten fietsers, voor verschillende snelheden. Daar is nog een inhaalbeweging nodig."

Jammer genoeg moeten we vaststellen dat onze infrastructuur, onze fietspaden nog niet klaar zijn voor meer fietsers, voor verschillende soorten fietsers, voor verschillende snelheden

Wies Callens - Fietsersbond

"De 100 miljoen euro die nu geïnvesteerd wordt, wordt door Weyts altijd historisch genoemd. En dat is ook zo. Maar eigenlijk is dat nog veel te weinig. We vragen een vervijfvoudiging, zodat we op korte termijn kwalitatieve fietspaden langs de gewestwegen hebben." Dat zal  volgens Callens ook leiden tot minder files. "Als je de autodruk kan verlagen omdat mensen de overstap maken naar de fiets, zullen er meer mensen de auto aan de kant laten staan en zullen er minder files zijn."

En ook Weyts geeft toe dat er nog meer geïnvesteerd moet worden. "We hebben nu historisch hoge bedragen geïnvesteerd in de fietsinfrastructuren. We zien ook dat dat werkt. Er zijn veel meer fietsers, zeker in het kader van het woon-werkverkeer. Voor de komende jaren zullen we nog een tandje moeten bijschakelen."

Bekijk hier het fragment uit “Het Journaal”:

Video player inladen ...