"En toch wil ik vrouwen niet belachelijk maken"

Op naar de 900.000 volgers. Ook dit jaar bleef de interesse voor de Instagramaccount van comédienne Ashley Hesseltine gestaag stijgen. Vier jaar geleden startte Hesseltine in een blog met een project waarbij de spot gedreven werd met "meisjes en vrouwen uit de middenklasse die blindelings elke trend volgen en dat graag delen via sociale media". De hoofdrollen werden daarbij gespeeld door hun mannelijke tegenhangers. Dat werd zodanig gesmaakt dat Instagram werd ingeschakeld, wat de populariteit van de even bevreemdende als grappige fotosessies nog deed toenemen.

Hesseltine op nieuwswebsite BoredPanda: "Het idee dateert van 2014, toen ik voor mijn blog iets wilde doen met: "Wat als mannen zich op sociale media zouden gedragen als vrouwen?" Ik trommelde mijn vrienden op om dit project te illustreren. Plots kreeg mijn blog meer aandacht dan ooit tevoren. Zo kwam ik bij Instagram terecht. Eens de account 'Bros being basic' aangemaakt was, bleek die onmiddellijk te ontploffen. En het aantal volgers blijft ook nu nog stijgen."

"De reacties blijven ronduit positief. Ik heb dan ook het gevoel dat die account meer een eerbetoon aan vrouwen is dan dat er met hen gespot wordt. Ik ben zelf een vrouw en omschrijf mezelf als feministe. Dus ben ik het ook die bepaalt dat de foto’s die gepubliceerd worden geen belediging betekenen voor vrouwen."

"Maar ik mag ook wel zeggen dat mijn vrouwelijke volgers geweldig zijn, omdat ze met zichzelf kunnen lachen, en met de trends die ze zelf imiteren."

"Als je iets op de juiste manier parodieert, dan is dat sowieso grappig. De inhoud van deze foto’s spreekt bovendien beide geslachten aan. En uiteindelijk gaat het niet om mannen die vrouwen belachelijk maken, maar eigenlijk over mannen die zichzelf willen zijn. Want op dat vlak verschillen ze nauwelijks van vrouwen, als het aankomt om zichzelf te tonen op Instagram."