Stadspas voor trein, tram en bus verkoopt amper

De City Pass, een abonnement waarvoor De Lijn en NMBS samenwerken, verkoopt amper. Tot 5 november zijn er slechts 538 exemplaren van de stadspas voor trein, tram en bus verkocht. Onvoldoende om de promotiekosten te dekken. Dat schrijft De Morgen.

Voor 60 euro per maand kan je met een City Pass reizen met de tram en bus over heel Vlaanderen, en met de trein binnen de stad Antwerpen of Gent. Wie jonger is dan 24, betaalt 49 euro per maand. Er bestaat ook een variant in de vorm van een jaarabonnement, die kost ongeveer 450 euro. Maar de pas kan niet veel mensen overtuigen, zo blijkt, want amper 538 mensen hebben afgelopen jaar een City Pass aangeschaft. In Antwerpen kochten 459 mensen er eentje, in Gent slechts 79. 

Daarmee zijn de promotiekosten niet gedekt. De campagne voor de City Pass kostte zo'n 35.000 euro, maar de verkoop bracht maar een stevige 33.000 in het laatje. Reden van de lage verkoopscijfers? Mogelijk is de pas te duur, want voor een Omnipas (onbeperkt tram en bus) betaal je bijvoorbeeld 48 euro per maand. Bovendien kan je maar tussen een beperkt aantal treinstations in Gent of Antwerpen reizen. Treinverkeer tussen die twee steden wordt ook niet gedekt door de City Pass. 

Te duur en te weinig flexibel

"Waarschijnlijk is de pas te duur", zegt Filip Watteeuw (Groen), schepen van Mobiliteit in Gent. Watteeuw maakt ook de vergelijking met de Omnipas. Antwerps mobiliteitsschepen Koen Kennis (N-VA) stelt voor om het gebied groter te maken waarin je het abonnement kan gebruiken: "Ik denk dan aan de regio rond Antwerpen: de 33 gemeenten rondom Antwerpen, met Antwerpen erbij, dat zou een succesvoller gebied zijn."

Björn Rzoska (Groen), die het probleem aankaartte, vindt dat de City Pass naast de trein, enkel zou moeten dienen voor stadsbussen en -trams: "Nu betaal je voor de bus en tram over heel Vlaanderen, waar de pas vooral dient voor lokaal woon-werkverkeer. Men zou dat moeten beperken, en dan kan de prijs ook naar beneden." Rzoska staat wel achter het concept, want ook in Wenen blijkt het een succesformule. 

Lees verder onder de foto. 

Schepen Koen Kennis (N-VA) samen met mobiliteitsministers François Bellot (MR) en Ben Weyts (N-VA) bij de lancering van de City Pass.

Woordvoerster Sonja Loos van De Lijn wil nog geen onverhoedse conclusies trekken. "Elk product heeft wat tijd nodig om een plaats te verwerven. Mensen moeten het wat leren kennen. We gaan nu een evaluatie doen van het product." NMBS overweegt alvast niet om de pas de schrappen. "Nee, de het product gaat net naar de kern van intermodaliteit. Je moet mensen verleiden en dat heeft tijd nodig", zegt woordvoerder Bart Crols van NMBS. Om meer mensen warm te maken voor de City Pass zullen NMBS en De Lijn samen meer promotie voeren. "De inspanningen worden verhoogd", zegt Crols. Er komt ook een City Pass die 24 uur geldig is. En de pas moet op meer verkooppunten beschikbaar zijn.