Video player inladen ...

Op 4 dagen tijd varen 100 transmigranten het Kanaal over: wordt dit de nieuwe route naar het Verenigd Koninkrijk?

Tot voor kort was het zeer uitzonderlijk dat één vluchteling of migrant met een bootje het Kanaal probeerde over te steken. Nu gebeurt het steeds vaker. De afgelopen dagen waagden naar schatting 100 mensen de oversteek van Frankrijk naar Groot-Brittannië. En vandaag heeft de Britse grenspolitie opnieuw 12 mannen onderschept op zee. De route over het Kanaal wint aan populariteit. Maar wie waagt die gevaarlijke oversteek en waarom?

De voorbije dagen staken steeds meer vluchtelingen en migranten het Kanaal over met een bootje. De afstand tussen Noord-Frankrijk en Engeland is relatief kort (32 kilometer), maar wel één van de drukst bevaren routes. Tot nu toe zijn er officieel nog geen mensen bij omgekomen. Maar de kans is zeer groot dat het een keer zal foutlopen. Daarover zijn de Franse en Britse autoriteiten en ook de Belgische zeevaartpolitie het eens. 

In het verleden probeerde een enkeling weleens over te zwemmen of te varen. Ten tijde van de voormalige 'jungle' (groot tentenkamp met vluchtelingen en migranten in Calais, red.) was er één gekend geval. Een jongen uit Ethiopië was er in geslaagd om in zijn eentje met een rubberbootje de oversteek te maken. Toch was er weinig animo om zijn voorbeeld te volgen.

Dat komt volgens broeder Johannes Maertens, een hulpverlener in Calais, omdat de meeste vluchtelingen en migranten in Calais zeer bang zijn van de zee. "De meesten hier houden zware trauma's over aan de bootreis over de Middellandse Zee."

Tientallen aangemeerd op 4 dagen tijd

Zowel aan Britse als aan Franse kant reageren de autoriteiten gealarmeerd. De Britse Minister van Immigratie Caroline Nokes noemde de stijgende aantallen zeer verontrustend. Haar collega van Binnenlandse Zaken Javid heeft het over "een groot probleem". Hij dringt aan op snel overleg met zijn Franse collega.

Op amper 4 dagen tijd probeerden naar schatting ongeveer 100 mensen de oversteek te maken. Op kerstdag meerden een 40-tal mensen aan in kleine motorbootjes. Gisteren waren het er 23, vandaag 12. Het zijn altijd kleine groepjes van ongeveer 10 mensen. De voorbije dagen zijn er meermaals reddingsoperaties uitgevoerd door Franse en Britse kustwachten. 

Herbekijk hieronder de reportage uit "Het Journaal" (lees verder onder de beelden):

Video player inladen ...

Meesten uit Iran

Opmerkelijk: haast alle mensen die tot nu toe gevat zijn, hebben de Iraanse nationaliteit. Momenteel komen er meer Iraniërs aan in Calais dan voorheen. Daar zitten mensen in bosjes, struiken en onder bruggen samen per nationaliteit. De Iraniërs zitten niet zo ver van de plaats waar vroeger de zogenoemde 'jungle van Calais' lag. De Franse politie ontruimt de locaties waar vluchtelingen en migranten verblijven om de paar dagen, en neemt dan alle bezittingen in beslag. 

"De Iraanse vluchtelingen en migranten hebben bijna allemaal geld om smokkelaars te betalen", getuigen hulpverleners. Maar blijkbaar geven ze dat geld nu liever uit aan een vlucht per boot dan aan een plaats verstopt in een vrachtwagen. Aan beide opties hangen zware risico's, maar wellicht lijkt de boot sneller kans op succes te hebben. "Het lijkt er op dat de Iraniërs vaker over land hier naartoe zijn gekomen en dus niet een trauma opliepen op de Middellandse Zee", getuigt een anonieme hulpverlener. 

Ook vluchtroute vanuit Nieuwpoort of De Panne?

Volgens de Belgische scheepvaartpolitie zijn er de voorbije drie jaar maar drie pogingen geweest bij ons. Eén keer probeerde een groepje mee te reizen op een plezierjacht. Maar voorlopig is er de voorbije tijd niemand meer onderschept.

Onopgemerkt over de duinen op het strand raken met een rubberboot om naar Engeland te vertrekken, is in België onmogelijk

Kenneth Cogné - Scheepvaartpolitie

Vanuit één van de plezierhavens vertrekken is volgens de scheepvaartpolitie zo goed als uitgesloten. "Er is twee jaar geleden een buurtinformatienetwerk opgestart. De sociale controle is heel groot", legt Kenneth Cogné, hoofd van de scheepvaartpolitie aan de kust uit. Voorts moet ook zeilboten hun vaarplannen kenbaar maken aan de havenkapitein. Als er afgeweken wordt van de route op de drukbevaarde Kanaalzone, dan wordt dat opgemerkt en wordt een proces-verbaal opgesteld.

"Ongezien met een zodiac door de duinen over het strand op zee raken, is aan onze kust ondenkbaar", vertelt Kenneth Cogné. "De Noord-Franse kust is dunbevolkt en er zijn veel verlaten stranden. Bij ons heb je de volgebouwde dijken en daar tussenin kleine stukken strand waar druk gewandeld wordt. Achter de duinen staan overal huizen en is er de kustbaan waar veel verkeer is."