Londen geeft 120 miljoen euro uit voor nieuwe ferrylijnen na de brexit

Het Britse ministerie voor Transport heeft de voorbije maanden voor 107 miljoen pond (120 miljoen euro) contracten afgesloten met drie ferrymaatschappijen. Londen vreest dat de haven van Dover zal "dichtslibben" bij een brexit zonder akkoord en hoopt dat te voorkomen door het ferryverkeer over het Kanaal te spreiden. Dat meldt de Britse omroep BBC. 

Er zijn contracten afgesloten met de Franse rederij Brittany Ferries (52 miljoen euro), het Deense DFDS (52 miljoen euro) en het Britse Seaborne Freight (15 miljoen euro). Zij zullen extra verbindingen tussen Groot-Brittannië en het vasteland moeten verzorgen.

In de contracten is te lezen dat de controles die het gevolg zullen zijn van een no deal "kunnen leiden tot een vertraging bij de levering van essentiële goederen". Er wordt gevreesd voor monsterfiles van vrachtwagens in de buurt van de havens. Vooral de haven van Dover dreigt dan een  soort flessenhals te worden.

Met de extra verbindingen kunnen bijna 4.000 extra vrachtwagens van het vasteland naar Groot-Brittannië gebracht worden, ongeveer 10 procent van de huidige trafiek in Dover. De extra verbindingen worden gemaakt met havens zoals Poole, Portsmouth en Plymouth, in het zuiden, en Immingham en Felixstowe, in het oosten. Eén van de drie rederijen is Seaborne Freight, dat plannen heeft voor een ferrylijn tussen Ramsgate en Oostende. Maar de Britse plannen betekenen niet noodzakelijk dat deze lijn er ook inderdaad komt.

In het Britse parlement is geen meerderheid voor het brexit-akkoord dat Brussel en Londen gesloten hebben, wat de kans op een "no deal" op 29 maart volgend jaar waarschijnlijker maakt.