Heeft Britse regering concessie voor Kanaalferry's naar Oostende toevertrouwd aan rederij zonder schepen?

In de Britse media is kritiek losgebarsten op de concessie die de regering-May heeft verleend voor het organiseren van een veerdienst tussen Ramsgate en Oostende. Het betrokken bedrijf, Seaborne Freight, zou geen ervaring hebben in dat soort activiteiten en zelfs geen schepen.

Met het oog op de nakende brexit in maart volgend jaar had de regering-May enkele dagen geleden concessies voor extra veerdiensten over het Kanaal verleend aan drie bedrijven. Op die manier wou Londen de problemen voor het transport opvangen na de brexit. Als er dan grenscontroles komen, dreigt de haven van Dover lamgelegd te worden door vrachtwagens en de bedoeling van de nieuwe ferrylijnen is om te diversifiëren naar andere Zuid-Engelse Kanaalhavens zoals Ramsgate.

In totaal kregen drie bedrijven contracten: de Franse rederij Brittany Ferries die al tussen Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Ierland vaart en het Deense DFDS. Die laatste is actief in de Noordzee, de Baltische Zee en de Middellandse Zee.

Die twee bedrijven hebben veel ervaring, maar dat is blijkbaar niet het geval met Seaborne Freight, dat met het derde Britse contract ging lopen. Seaborne zou vanaf februari gaan varen tussen Ramsgate en Oostende, maar velen in Groot-Brittannië hebben daar twijfels over.

Onder meer de krant The Guardian, maar ook oppositieleden van de Liberal Democrats en Labour, zeggen dat Seaborne Freight weinig of geen ervaring heeft met dat soort diensten en dat de maatschappij zelfs geen schepen heeft. Toch zou dat bedrijf een contract van meer dan tien miljoen euro in de wacht hebben gesleept.

Nu zou Seaborne Freight wel schepen kunnen leasen, maar of dat op die korte termijn lukt, is niet duidelijk. Bovendien moeten die schepen niet te groot zijn voor de aanlegplaatsen in die havens en volgens The Guardian zijn er niet te veel schepen van die omvang op de markt.

Mocht het bedrijf er niet in slagen om tegen februari of maart operationeel te zijn, dan zou dat de plannen om de problemen van het vrachtvervoer over het Kanaal op te vangen, kunnen verstoren.

Meest gelezen