Belg houdt van de museumpas: al 44.000 exemplaren verkocht

Er zijn in ons land al bijna 44.000 museumpassen verkocht. Met zo’n pasje kan je voor 50 euro één jaar lang zo vaak je wil 120 musea in België bezoeken. De museumpas werd eind september officieel gelanceerd. 60 procent van de passen is verkocht in Vlaanderen. 

Sinds de officiële lancering van de nationale Museumpas op 20 september 2018, zijn er al 43.711 exemplaren over de toonbank gegaan. De allereerste werd in september plechtig overhandigd aan Koning Filip. Met de "museumPASSmusées" krijg je een jaar lang en zo vaak je wil toegang tot 120 musea verspreid over het hele land.

Directrice Julie Van der Heyden is blij met het succes: “We zijn vandaag heel blij. We hebben 44.000 passen verkocht, dat is een heel pak boven onze verwachtingen. We hadden een doel van 30.000 passen, dus dat is een heel mooi resultaat.”

We hadden een doel van 30.000 passen, dus dat is een heel mooi resultaat

Julie Van der Heyden, directrice museumPASSmusées

De pas moet de drempel verlagen om musea te bezoeken. Het systeem was al een succes in Nederland en nu lijkt ook de Belgische kunstliefhebber overtuigd. Vooral Vlaanderen loopt warm voor de pas. Zo’n 60 procent van de pasjes is verkocht in Vlaanderen. In Brussel is dat 30 procent en in Wallonië 10 procent.

In Vlaanderen zijn de grote trekpleisters SMAK (Gent), M- Museum (Leuven) en Fomu Antwerpen. In Brussel zijn de grote cultuurhuizen Kanal-Centre Pompidou en Bozar de grootste trekkers. Ook het Museum Kunst en Geschiedenis is populair. In Wallonië zijn vooral Beaux-Arts Mons, Félicien Rops (Namen) en Fondation Folon (La Hulpe/Terhulpen) in trek.

Uitdaging van het jaar: ook de niet fervente museumbezoeker overtuigen

44.000 passen, is een succes. “De ambitie voor dit jaar is de kaap van de 100.00 te halen”, verduidelijkt directrice Van der Heyden. Maar ze beseft ook dat dit een enorme uitdaging is.

“Het volgend jaar zal een uitdagend jaar zijn, want uiteraard hebben de liefhebbers heel snel begrepen dat dit een mooi aanbod is. Nu willen we uiteraard andere mensen gaan aanspreken en hen de voordelen van het flexibel naar het museum gaan laten kennen.”

Liefhebbers hebben snel begrepen dat dit een mooi aanbod is. Nu willen we andere mensen gaan aanspreken

Julie Van der Heyden, directrice museumPASSmusées

Het wordt met andere woorden een belangrijke opdracht om mensen die niet vaak of helemaal niet naar een museum gaan, te overtuigen van de meerwaarde van zo’n museumpas.

Aangekochte passen moeten ook geregistreerd worden

De museumPASSmusées is strikt persoonlijk en kan niet doorgegeven worden eens de naam en geboortedatum van de pashouder is ingevuld op de kaart (noodzakelijk voor het eerste bezoek). De pas dient ook online geregistreerd te worden. Tussen aankoop en registratie zit soms een langere periode. Maar dat is volgens directrice Van der Heyden heel normaal.

“De geregistreerde passen die lopen altijd een beetje achter omdat er een deel mensen is die niet onmiddellijk registreren. Er zijn ook twee bezoeken die gewoon met de kaart mogen plaats vinden vooraleer ze echt definitief registreren.”