Diversiteitscoach Michèle Mees: "Man cave in Wijnegem doet denken aan ballenbad van Ikea"

Bij de start van de winterkoopjes opende Wijnegem vanmorgen de deuren van de "The hub", de grootste man cave in shoppingland ooit. Dit walhalla voor mannen is liefst 240 m² groot en is onder andere uitgerust met biljarttafels, gameconsoles, reuze-tv’s en een zes meter lange bar met bier en cocktails. Wijnegem opende de man cave voor de vele mannen die vaak sneller rond zijn in het winkelcentrum dan hun shoppende partner. Diversiteitscoach Michèle Mees heeft een dubbel gevoel bij het initiatief.

Uit enquêtes die het shoppingcenter voerde bij zijn klanten, blijkt dat veel mannen sneller shoppen dan hun vrouwen. “Het gevolg is dat mannen vaak in de gangen van het shoppingcenter zitten te wachten op hun shoppende partner”, zegt Katrien Geysen, manager van Wijnegem shoppingcenter. “We willen dat wachten voor die mannen aangenamer maken en daarom hebben we nu deze man cave geopend. Die was vanmorgen alvast een succes, want “The hub” zit al de ganse voormiddag helemaal vol, en ja, er zitten ook vrouwen.”

Biljarttafels, sportuitzendingen en bier, het klinkt allemaal heel mannelijk en ook erg stereotiep. Michèle Mees is partner van CFBL, een bureau dat ondernemingen helpt meer diversiteit in hun bedrijf te realiseren. Zij stelt zich toch wat vragen bij die man cave.

“Voor shoppingcentra is het natuurlijk een uitdaging om mensen geïnteresseerd te houden”, zegt Mees. “De beleving wordt steeds belangrijker. Het inrichten van zo’n man cave is te begrijpen, maar het is wel heel stereotiep. Als je een representatieve groep mannen zou nemen, is het natuurlijk niet zo dat al die mannen dit soort entertainment geweldig zouden vinden. Het geeft me dus een dubbel gevoel.”

“Het doet me ook denken aan de kinderopvang bij Ikea en het ballenbad”, gaat Mees verder. “Het lijkt er wat op: je gaat winkelen in het shoppingcenter en je zet je man af in de man cave aan de kickertafel. Dat lijkt me toch vreemd. Als je als koppel een leuke dag wil beleven, doe dan iets wat je allebei leuk vindt.”

"shop, eat, enjoy"

“Het gaat vooral om de beleving te verbeteren”, zegt Geysen van Wijnegem shoppingcenter. “We weten dat onze klanten daar om vragen. Ze komen al lang niet meer alleen om te winkelen, ze willen er vooral een leuke dag van maken. Een shoppingcenter is tegenwoordig ook een ontmoetingsplaats geworden. Daar spelen we op in met cosy corners als rustpunten, een kiss & ride-zone of een taxi-strook. Deze nieuwe man cave past helemaal in dit plaatje.”