Populaire SUV's jagen verbruik en uitstoot van nieuwe wagens de hoogte in 

De verkoop van SUV’s of terreinwagens zit al jaren in de lift en zal ook dit jaar stijgen. Dat blijkt uit een enquête van mobiliteitsorganisatie VAB. De verkoop van SUV’s is in 10 jaar tijd met 30 procent gestegen. De wagens zijn in die tijd goedkoper geworden en er zijn ook meer modellen bijgekomen. Het extra verbruik en de grotere CO2-uitstoot neemt de automobilist erbij.

VAB vroeg 2.000 mensen welke nieuwe gezinswagen ze voor persoonlijk gebruik willen aanschaffen. Daaruit blijkt dat de voorkeur vooral uitgaat naar SUV’s of terreinwagens. Ook al verbruiken die tussen 15 en 30 procent (bij vierwielaandrijving) meer dan een gewone berline. Ze wegen nu eenmaal meer, ze zijn minder aerodynamisch en hebben vaker bredere banden en dus een grotere rolweerstand.

Er zijn verschillende redenen voor deze keuze.  Automobilisten vinden de hogere opstap handig, vanuit de SUV zie je meer en de wagen geeft een groter gevoel van bescherming. Daarnaast zijn de SUV's goedkoper en zuiniger geworden. Er komen ook steeds meer kleine modellen op de markt.

Aan de andere kant is de kostprijs van diesel gestegen en de meeste SUV’s rijden op diesel. Wie bijvoorbeeld met een SUV rijdt die 6,3 liter verbruikt zal op 15.000 kilometer 24 euro meer betalen aan de pomp dan bij een benzinewagen die 6,6 liter verbruikt.

De mensen kiezen een auto niet alleen op basis van hun verstand

Maarten Matienko, VAB

"De mensen kiezen een auto niet alleen op basis van hun verstand”, zegt Maarten Matienko. "Dat blijkt altijd opnieuw bij de verkiezing van de gezinsauto van het jaar. Milieu en CO2 uitstoot spelen daarbij geen doorslaggevende rol. Dus bij gelijk gebruik blijft het verkeer dit jaar meer CO2 uitstoten."