BELGA/DOPPAGNE

Belgische cameraman die beelden van treinramp Buizingen uit Netflixfilm draaide: "Ongepast en pijnlijk"

De beelden van het treinongeval in Buizingen, die in een thriller op Netflix zijn gebruikt, zijn gedraaid door een Belgische cameraman. Wim Robberechts maakte de beelden op eigen initiatief, en bood ze nadien te koop aan via een persagentschap. Via een internationaal agentschap werden ze aangekocht door de producent van de Netflixfilm, waardoor ze in het fictiecircuit terechtkwamen. "Ik vind het echt gênant voor de slachtoffers, en ik trek hier lessen uit", zegt Robberechts aan VRT NWS.

"Ik werk op aanvraag van een opdrachtgever, en daarnaast leg ik een beeldbank aan met materiaal dat ik op eigen initiatief maak en nadien probeer te verkopen", vertelt hij. "Twee dagen na het ongeval in Buizingen, op 17 februari 2010, was ik aan het werk in de buurt. Ik ben gaan kijken hoe het eruit zag vanuit de lucht, en toen heb ik die beelden gedraaid. Ik heb me aan alle regels gehouden. Zo zijn er geen slachtoffers in beeld, en is ook geen enkele hulpverlener herkenbaar gefilmd."

Robberechts biedt zijn beelden aan verschillende Belgische nieuwsmedia aan. De Franstalige zender RTL koopt zijn materiaal en zendt het die avond effectief uit. "De dag nadien, op 18 februari, heb ik die beelden opgenomen in mijn eigen beeldbank, die via verschillende internationale beeldbanken verdeeld wordt in Frankrijk, Duitsland en de VS."

Iedereen kan tegen betaling alle beelden gebruiken. "Ze worden online aangeboden per seconde. Via algemene zoektermen, zoals in dit geval "treinramp" vind je wat je zoekt. Voor iedereen die ervoor betaalt, zowel documentairemakers als fictieproducenten, zijn mijn beelden onbeperkt toegankelijk. Maar dit zijn uitzonderlijke beelden, met nieuwswaarde. De enige van die aard in mijn databank." 

Ik had zelf de restrictie moeten inbouwen, dat deze beelden niet in een fictiecontext gebruikt mogen worden.

Wim Robberechts, cameraman die de luchtbeelden van de treinramp in Buizingen heeft gedraaid

Op die manier komt de producent van de Netflixfilm bij de beelden van Robberechts terecht. "De productiemaatschappij heeft mijn beelden legaal en correct gekocht. Zij mogen ermee doen wat ze willen. Het is uitzonderlijk dat materiaal dat ik niet op aanvraag draai, in een fictieproductie belandt. Het merendeel van mijn werk wordt gebruikt in documentaires."

"Specifiek voor de beelden in Buizingen had ik door hun nieuwswaarde een restrictie kunnen inbouwen, dat ze niet voor fictie of entertainment gebruikt mogen worden. Dat is perfect mogelijk", aldus Robberechts. "Maar ik ben het niet gewend om beelden met nieuwswaarde te verkopen. Ik zal de restrictie voor de beelden van Buizingen in de toekomst wel inbouwen, maar het materiaal blijft beschikbaar voor documentairemakers. Al heb ik mijn lesje wel geleerd."

Het gebruik van deze beelden in fictie is totaal ongepast. Ik heb me via de NMBS geëxcuseerd bij de slachtoffers en nabestaanden.

Wim Robberechts, cameraman die de luchtbeelden van de treinramp in Buizingen heeft gedraaid

Robberechts zit verveeld met de zaak en heeft via de NMBS zijn excuses aangeboden aan de slachtoffers en nabestaanden van de treinramp in Buizingen. Klein detail: in het verleden heeft Robberechts ook luchtbeelden gemaakt in opdracht van de NMBS. "Dit had niet mogen gebeuren. De NMBS heeft mijn excuses aanvaard. Er zijn geen potten gebroken in mijn relatie met hen. Voor mij is de zaak hiermee afgesloten, al vind ik het gênant voor de slachtoffers want dit is ongepast."

Meest gelezen